skip to Main Content
Hvordan Er Det At Have Så Stort Et Ansvar Som Piloter Har? Og Kan Det Medføre Psykiske Udfordringer?

Hvordan er det at have så stort et ansvar som piloter har? Og kan det medføre psykiske udfordringer?

Q: Hvordan er det at have så stort et ansvar som piloter har? Og kan det ikke medføre psykiske lidelser og ikke mindst stress?

A:  Følgende tekst er bygget på mine egne begrænsede erfaringer og er således kun udtryk for mine egne holdninger.

Ansvarsfølelsen som pilot er for mig ikke noget, jeg tænker ekstra meget over, når jeg sidder i flyvemaskinen. Det er klart, der er en række tanker, jeg har gjort mig, men jeg vil nærmere kalde det forberedelse (pre-flight planning). For mig et jobbet som pilot et helt ordinært job, hvor sikkerheden naturligvis altid skal være i højsædet.

Jeg har ikke indtryk af, vores psykiske stressfaktor er større end i en række andre erhverv. I hvert fald ikke i forbindelse med netop ansvarsfølelsen overfor det at have kontrollen over et fly. Det der måske i højere grad udgør risici for stress er det pres der påhviler piloten, når han/ hun skal gå fra flyveskolens trygge miljø og så ud på arbejdsmarkedet. Kampen er hård om de få jobs der er og der kan være et pres både fra en selv, ens venner og familie og ikke mindst fra banken (afdrag på lånet).  Det er mit indtryk at mange danske piloter må udenlands for at finde et job og det at finde sig til rette i et andet land eller måske pendle frem og tilbage kan være en stressfaktor. Vi arbejder ofte på skæve tider af døgnet, nogle på tværs af tidszoner og ofte er man som pilot ikke særligt meget hjemme. Alt dette kan være en stressfaktor, men det kan selvfølgelig også gøre sig gældende i andre brancher.

Det største “argument” jeg kan give dig for, hvorfor ansvaret som pilot ikke påvirker mig i særlig høj grad (altså stresser mig eller påvirker mig psykisk) er, at jeg har tillid til mine egne evner, mine kollegaers evner og flyets mekanik. Vi gennemgår intens træning i alle mulige og umulige scenarier, og vi får kun lov til at fortsætte med at flyve, hvis vi lever op til myndigheder og autoriteters krav. I det hele taget oplever jeg, at alle dem jeg arbejder med i luften og på jorden er super professionelle.

Er du nervøs for at flyve, så prøv at tænk på at dem der arbejder ombord på flyvemaskinen også ønsker at komme hjem til familie og venner efter endt arbejdsdag. Var vi det mindste nervøse ville vi nok hurtigt finde os en anden branche. Er du stadig nervøs for at flyve og har du modet til at gøre noget ved det, så kan jeg også godt hjælpe på vej med et par tips. Du kan f.eks. investere i den “fra flyangst til flyglæde” pakke vi tilbyder på hjemmesiden https://spoerg-piloten.dk/produkt/fra-flyangst-til-flyglaede-pakke/.

Straks efter betaling kan du downloade Freddy Gleisners mentale træningsprogram og et hæfte med information fra os piloter, der kan hjælpe dig godt på vej.

Har du brug for yderligere, har vi også mulighed for at tilbyde individuelle forløb https://propilots.dk/flyangst/, men det er klart at det også koster lidt. Hvor meget afhænger selvfølgelig af hvor meget hjælp der skal til. Forløbet er tilpasset din kalender og behov og du arbejder med piloter og andre erfarne fagfolk. Det er mit indtryk, at dem der har været igennem et individuelt forløb har brugt mellem 10.000- 6.000 DKK inkl. moms og at der indtil dato har været 100% tilfredshed.  Grundet prisen på et individuelt forløb, vil jeg klart anbefale dig, at du starter med den prisvenlige pakke først som du kan downloade og selv arbejde med. Det kan jo være at du som mange andre, oplever at dette er en stor hjælp og det du havde brug for.

Jeg håber, ovenstående kunne hjælpe lidt på din nysgerrighed. Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte enten mig direkte eller skrive til Spørg Piloten igen ved andre spørgsmål.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren Jakobsen

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top