skip to Main Content

Hvilke slags piloter er der helt overordnet, hvor lang tid tager det og hvad koster det?

Q: Der findes indenfor hver kategori, variationer og grader af certifikater men overordnet set er der tre pilot kategorier:

Modular – Betyder at du selv tilrettelægger uddannelsen (tager den i moduler når det passer dig). 

Integreret – Betyder at du følger et hold.

Pilot Non-commercial

Du må fly som privat pilot, dit certifikat er begrænset til civile operationer og fly. Betegnelsen Pilot Non-commercial betyder, at du er begrænset til at flyve med venner og familie. Som Non-commercial pilot må du ikke være privat pilot for f.eks. et selskab eller en rigmand. Medbringer du venner og/ eller familie må I gerne deles om udgifterne til en flyvning, men du må ikke tjene på dine flyvninger, det vil sige have job som pilot. 

Pilot Commercial licence

Du må flyve som kommerciel pilot, dit certifikat er begrænset til civile operationer og fly. For at være kaptajn på et mindre fly kræves et CPL (Commercial Pilot Licence) men for at være kaptajn på et større fly kræves et ATPL (Airline Transportation Pilot Licence). Indtil man har et ATPL er man med et CPL begrænset til at kunne være styrmand på større fly. 

Udtrykket Frozen ATPL, betyder at man har et CPL og man har bestået ATPL teorien. Et CPL kan blive til et ATPL (man kalder det at ens certifikat bliver un-frozen), når man har mere end den minimums erfaring et ATPL kræver og man består en praktisk flyveprøve.

Miltary licence

Du må flyve som militær pilot, dit certifikat er begrænset til forsvarets operationer og fly.

Fælles for de tre grene er, at dit certifikat er gyldigt under den forudsætning at du løbende opfylder helbreds kravene – dette kaldes ”medical”. For piloter er kravene delt ind i Class II, Class I or MIL Class I. De strengeste krav er til MIL Class 1, dernæst Class I og de laveste krav er til Class II. Du kan støde på Class III medical som f.eks. en flyveleder skal opfylde.

Har du brug for uvildig rådgivning i forbindelse med dine pilot drømme? 

Du kan helt gratis søge en masse information på vores side. Vi har to sider, den du ser nu og Ask A Pilot https://askapilot.net

Vi anbefaler denne bog skrevet af piloter til kommende piloter

Book en af vore erfarne piloter til en rådgivning. Vi tilbyder enten face to face eller over facetime/ skype/ telefon. Du kan booke os her

Med venlig hilsen

Spørg Piloten

Følg os på facebook, instagram og youtube: https://www.facebook.com/spoerg.piloten/ https://www.instagram.com/ask.a.pilot/ https://www.youtube.com/channel/UCPjty8PNr02U3jfqfw5k1LA

Kommentarer

kommentarer

This Post Has One Comment

  1. Hej! Jeg har altid haft drømmen om at blive civilpilot, men jeg ved ikke, hvilken vej jeg skal gå og hvordan. Skal jeg tage den udlandske dør og blive civilpilot i udlandet (England) som jeg rigtig gerne vil, eller skal den tages her i Danmark? Jeg har bare altid tænkt over hvordan man egentlig kommer i gang. Her om 2 måneder fylder jeg 18 og om lidt skal jeg begynde på en hhx uddannelse. Når jeg er færdig vil jeg rigtig gerne i gang så hurtigt som muligt, men så igen, bliver økonomien et problem? Og hvordan kan dette problem tackles? Skal man ud på arbejdsmarked efter hhx og tjene hele uddannelsen ind og først derefter kan man begynde? Eller hvordan fungerer det? Eller kan man faktisk godt søge ind i flyvevåbnet også tage flycertifikat der og skrive kontrakt med dem? Så på den måde at økonomien faktisk slet ikke blive et problem?Det vigtigste af alt for mig, er egentlig bare at vide hvordan man kommer i gang.
    Håber i kan forsøge at gøre mig lidt klogere på hvordan jeg kan starte ud, for når man har viljen og vil det, så ved jeg at alting kan lade sig gøre.

    Nicklas

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top