Det korte svar er JA. Det vigtige er, at begge lande er medlem af EASA. Om…

Hvad mener vi om “projekt pilot”?
Spørgsmålet lød således:
Jeg har siden min barndom været meget interesseret i fly og haft en drøm om at blive pilot en dag. Men i de sidste par år er jeg blevet meget usikker på om det er en god ide og uddanne sig til pilot. Jeg har hørt og læst, at der har været mange piloter som har været arbejdsløse også før coronapandemien. Jeg har været forbi flyveskoler og fået af vide det omvendte, at der er mangel på piloter, men hvad jeg hører fra nyuddannede og erfarne piloter er at det er svært og finde sig et job og at der er en hård konkurrence. Dette gør mig lidt utryg om uddannelsen fordi den økonomisk er meget dyrt. Jeg vil meget gerne høre hvad Jeres svar og mening er omkring “projekt pilot”?
Svar fra Spørg Piloten/ Ask A Pilot:
Vi er ikke til for at tale dig fra at blive pilot, og vores opgave er ej heller at tale dig for at blive pilot. Vi kan godt lide at fortælle om branchen, som vi ser den på godt og ondt.
Sagt i al respekt for din drøm, så er det i vores øjne vigtigt, at du får afprøvet om dine forventninger til branchen er realistiske – inden du tager beslutningen og påtager dig det økonomiske i forhold til at påbegynde uddannelsen. Det er måske lettere sagt end gjort at lave den form for research. Flyveskoler er generelt fantastiske til at lære dig at flyve, men de har jo et produkt at sælge til dig og dermed måske også en interesse i at fortælle dig om alle de gode ting ved branchen.
“Nej-hatten”
Når man stiller sig op og siger negative ting om branchen, kan man hurtigt ende med at blive betraget som dem med “nej-hatten” på. Derfor kan det hurtigt ske, at man får dette stempel. “åh, ja Spørg Piloten dem kender jeg godt, det er de der gamle sure piloter som rådgiver og som ikke mener du skal blive pilot“. Hvis det er sådan vi bliver opfattet skal vi selvfølgelig tænke lidt over hvorfor det kunne være tilfældet. Har vi lavet for mange indlæg, der har været “negativt-ladet”? Er vi skæve i vores præsentation af branchen? Det er klart, at det er ting vi hele tiden forsøger at forholde os til. Det som ligger fast er, at vi holder meget af at hjælpe og at det er hele kernen af hvorfor vi eksisterer. Vi er afgjort ude på at hjælpe dig med at “projekt pilot skal lykkedes”. Når det er sagt, så kalder vi også en “spade for en spade” og vi fortæller gerne de gode såvel som de dårlige historier om branchen, så folk kan vælge branchen fra og til på et “informeret grundlag”.
Markedet for piloter lige nu
Vores opfattelse af markedet lige nu er, at hvis man har lad os sige ca 1500 tt, så er der gode muligheder for at komme til interview. Om man får jobbet i sidste ende er selvfølgelig en anden sag, ligesom det er en anden sag om man ønsker at takke “ja” til jobbet. Men lige nu, så med 1500 tt har man måske lidt muligheder for reelt at få et job som pilot. Hvad terms and conditions er, vil være en helt anden sag.
Hvordan man går fra 200 tt (det antal timer du typisk har når du er færdig) og så til 1500 tt er det gode spørgsmål. Nu skal det lige nævnes, at de 1500 tt ikke en “magisk grænse”, men mere brugt som et eksempel på, hvad man måske kan betragte som en “lidt erfaren pilot” som begynder at blive attraktiv på job markedet. Men spørgsmålet er om man har “råd” til at få den erfaring man mangler, når man står der som nyuddannet pilot. Det er ikke unormalt at nyuddannede bliver tilbudt en langt lavere løn end hvad de havde forventet. Måske man slet ikke kan tillade sig at tage jobbet, for hvis man ikke kan betale sine regninger hvad gør man så? Hvad lønnen er, kan være svært at sige, men det afhænger typisk af udbud og efterspørgsel på piloter. Der hvor man kan få erfaringen, hvis markedet er så at sige “mættet” for piloter, koster det dig måske ligefrem penge at få erfaring (pay to fly). Derfor bliver det enormt vigtigt, at man har tænkt de økonomiske aspekter grundigt igennem. Den her “pilot loan calculator” er et gratis værktøj vi tilbyder, så du kan opstille et par forskellige scenarier.
“Livskvaliteten” som pilot
Det er klassisk, at man fokuserer på økonomien, og selv om det kan være svært, så tror vi det er vigtigt også at tænke lidt over den “livskvalitet”, du kan få som pilot. Der er både plusser og minusser ved at blive pilot, men hvis du er i et forhold, har familie etc., så tror vi det er vigtigt, at I tager en samlet snak, så I er indforstået med alle sider af “projekt pilot”. Er man “kun sig selv” er der måske ikke så mange at skulle tage hensyn til, men hvis der er familie ind over finansierings aspektet, kan det måske være en god idé at afstemme forventninger.
Covid i forhold til jobs som pilot og påbegynde uddannelsen til pilot?
Du spørger ind specifik ifht covid. Dette er blot vores tanker.
2018 var der måske et “gyldent øjeblik”, hvor det rent faktisk lykkedes en række nyuddannede piloter at komme i job. Vi tror, at det var medvirkende til en stor optimisme i forhold til at blive pilot, men ja, så kom covid. Vores indtryk er, at det har været ekstremt svært under covid at komme i job som nyuddannet, men at der stadig er eksempler på, at det er lykkedes. Vi kørte under covid støttegrupper for nyuddannede piloter, hvilket har givet en ret god fornemmelse af hvilke typer af muligheder, der har været. Vores indtryk er, at der et højt antal arbejdsløse piloter på markedet, men mange af de piloter der har mistet jobbet under covid-19 har enten fået jobbet tilbage eller begynder at få muligheder for at komme tilbage til branchen. Samtidig er det dog muligt, at der vil være en pæn procent-del erfarne piloter, som “ikke orker at skulle starte op igen i et nyt selskab”, eller som har set sig sur på branchen.
Vi tror, at der er en større “flaskehals” problematik. Forstået på den måde at det alt andet lige vil give mening for selskaber at ansætte erfarne piloter først. Når man så har så og sige suget markedet for erfarne piloter, er det så spørgsmålet, om man vil ansætte en der blev færdiguddannet i 2020, 2021 eller en helt nyuddannet? Vi tror, at hvis en arbejdsgiver er hel kold og kynisk (og det må man nok forvente) og den der blev nyuddannet i 2020, 2021 ikke har fløjet overhovedet, så er det måske mere meningsgivende at ansætte en helt nyuddannet, som ikke er blevet “rusten” endnu. Det er måske ikke helt fair, men sådan kan branchen måske være lidt hård.
Der skal kæmpes om de jobs der er, og det er tit kombinationen at være på “rette sted, rette tidspunkt og held” samt netværk og ens evne til at “sælge sig selv”, der gør udslaget. Der kan være mange andre jobs end at “flyve de store maskiner”. Udfordringen er tit at adgangen til feks et faldskærms, foto-flyvning, rund-flyvning job går via kontakter i branchen og at det typisk ikke giver en løn der er høj nok til at økonomien kan løbe rundt. Men om hvordan det ser ud om 2 år, hvis man starter nu – det er svært at svare på. Rådet om at have en “plan B” og have luft i økonomien, så man kan tage selv de lavtlønnede job eller finansiere en typerating, købe timer etc – går nok aldrig af mode. Men uanset jobmarkedet som pilot, er det nok vigtigt at tænke lidt over selve “drømmen” – altså arbejdet som pilot.
Hvad medfører “arbejdet som pilot”?
Prøv at researche lidt om hvad “arbejdet som pilot” medfører. Hvad er ansættelsesforholdene de forskellige steder? Hvordan kan familielivet kombineres med at være pilot? Det kan være svært at forudsige hvor du kan få job i branchen, men inden du starter på uddannelsen kan det måske være en god idé hvis du kan lave en grov skitse til en karriere plan. Lidt overvejelser over hvad du gør, hvis der ikke lige er et job som pilot sigte – altså hvordan du betaler dine regninger og samtidig holder dig skarp som pilot – er nok også smarte at have.
Valg af flyveskole
Vores indtryk er, at der i Danmark er fantastiske flyveskoler, der lærer dig at blive en dygtig pilot. Spørgsmålet er bare om økonomien kan holde til en integreret pilotuddannelse taget i Danmark og så efterfølgende finansiering af eksempelvis en typerating, og et job til en “lav løn”. En alternativ måde at tage pilotuddannelsen kunne være den modulare vej, hvor du måske kan arbejde ved siden af og på den måde ikke stifte en ligeså høj gæld, som hvis du havde taget uddannelsen integreret. Endeligt kan der måske være lidt penge at spare ved at tage pilotuddannelsen i udlandet, men igen så er der plusser og minusser ved at gå den vej. Vi har skrevet lidt om problematikken her.
Rådgivning om branchen
Det bliver hurtigt lidt svært at rådgive via email, og det kan være mere konstruktivt at tage en snak på telefon. Generelt tager vi ikke noget for en indledende snak. Såfremt du er interesseret i en snak, så drop os gerne et svar retur med baggrunden for din henvendelse, dit telefon nummer samt et par muligheder for os at ringe retur. Du kan skrive til os her.
Og, det bliver måske lidt salgs-agtigt, og det er ikke meningen, men vores e-bog “how do I become a pilot” kunne være en god en at få læst. For at være ærlig, så handler det for os ikke om at “sælge dig noget”. Det handler mere om, at vi føler det er vigtigt, at der er nogen, som gider give “gode råd videre” og som kan præsentere branchen så neutralt som muligt.
Er du uenig i noget af det vi skriver, eller er der noget du tænker, at du vil tilføje som supplement, er du altid velkommen til at droppe os en kommentar.
Happy landings
Spørg Piloten – Ask A Pilot
This Post Has 0 Comments