skip to Main Content

Flyets teknik, motorer og autopilot

Q: Jeg har meget stor interesse for fly, og elsker at flyve. Min første flyvetur nogensinde var fra cph til bkk så det var en stor oplevelse og en lang flyvetur. 
Jeg har 2 spørgsmål.
Spørgsmål 1. Omhandler motor.
Hvor mange funktioner har motorne på et moderne fly for eks 777 / 747 ?
Leverer de for eksempel strøm til hele flyet, og alle dets forskeligt udstyr osv, eller er der en transformator i flyet. Bruges motorne kun til at holde flyet i luften opdrift og fremdrift?
Autopilot – Hvad kan den ?
Kan en autopilot lave take off lette, lande helt af sig selv uden piloterne gør noget. Spurgt på en anden måde. Kan autopiloten gøre “alt” det som piloter manuelt kan?

A: Tak for din henvendelse og dine spørgsmål. Flymotorer og autopiloter er nogle uhyre komplicerede systemer, og der findes derfor ikke et svar, der dækker alle typer og fabrikanter. Jeg vil derfor besvare dine spørgsmål ud fra en generel betragtning, men der kan sagtens forekomme undtagelser. Jeg vil selv komme ind på et par stykker.

1) Jetmotorer på flyvemaskiner er nogle meget komplicerede stykker ingeniørkunst. Motorerne koster ofte ca. en fjerdedel af flyets samlede pris, og har deres egen dokumentation, logbøger og eftersyn. Det er der en grund til. Motorerne er flyets hjerter; uden dem, ingen sjov.
Motorerne kan måske bedste beskrives som kraftværker. Deres primære opgave er naturligvis at levere thrust, altså fremdrift. Der udover leverer motorerne hydraulisk tryk, elektricitet og trykluft. For to motorers fly gælder, at én motor har tilstrækkeligt overskud til at levere nok thrust, hydraulik, elektricitet og trykluft til at dels holde flyet i luften på en sikker måde, dels drive alle essentielle systemer ombord. Desuden har fly yderligere back up systemer således, at det eneste vi stort set ikke har back up på er thrust; og der leverer den anden motor så som nævnt tilstrækkeligt til sikkert at flyve flyet tilbage og lande.
For nyere typer som for eksempel Boeing B787 benytter man mere avancerede elektriske systemer, og blandt andet trækker man ikke trykluft fra motorerne, men genererer det med elektriske turboladere. Ved at bruge elektricitet til at drive hydraulik og trykluft fra fire store 200 KVA generatorer, opnåes den fordel, at motorerne aldrig leverer mere kraft til de sekundære systemer, end der er behov for. Dette giver betydelige besparelser på brændstoføkonomien.
For fly med tre eller flere motorer kan man i mange tilfælde sagtens gennemføre flyvningen, og det er sket flere gange, at et fly har måtte lukke for en motor, og der efter fortsat over Atlanten til destinationen. Statistisk set forekommer der én alvorlig motorfejl per ca. 100.000 flyvetimer, så det siger lidt om, hvor godt isenkram vi her har med at gøre.
2) autopilot. Det er vigtigt at forstå, at en autopilot intet kan gøre uden en pilot! Det er en computer, der i høj grad fungerer efter GIGO princippet: Garbage in, garbage out. Så en autopilot er kort fortalt kun i stand til at aflaste piloten for en række rutinemæssige opgaver, og kun så længe den fordres korrekt med ordrer, og nøje overvåges. Hvis dette opfyldes kan moderne autopiloter dog flyve flyet indenfor nogle lavere tolerancer end vi mennesker. Blandt andet derfor lader vi i meget dårligt sigtbarhed autopiloten om at lande. Dette skal ikke forståes som, at vi blot læner os tilbage og drikker kaffe! Vi lader blot autopiloten styre flyet, så vi kan fokusere på at overvåge interne og eksterne systemer.
En af de eneste faser i en flyvetur, hvor vi aldrig kan gøre brug af autopiloten er under take off. Disse er helt manuelle. Den eneste situation jeg kender til, hvor der benyttes automatisk take off, er hos enkelte flytyper hos US Navy, blandt andet F/A-18 og F-35B og C, når disse engang bliver operationelle. Der findes muligvis andre, men dem er jeg ikke bekendt med.
Jeg håber dette besvarer dine spørgsmål, ellers er du meget velkommen til at kontakte os igen.
På vegne af Spørg Piloten
Med venlig hilsen
Jakob




Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top