skip to Main Content

Flere spørgsmål til flysikkerhed og flyskræk

Q: Hvordan kunne den flyulykke i Milanos lufthavn for nogle år tilbage ske? Er Milanos lufthavn mindre sikker end andre lufthavne? Hvad stiller fly-personalet op med ubehagelige personer i luften?  Er som I nok kan høre super bange for at flyve, og skal flyve til Milano i Maj. Kan I sige et eller andet trylleord, der kan gøre en lidt mere rolig?
Vil blot lige spørge om det på nogen måde er muligt at komme ind i en flyver der holder stille på jorden, og prøve at sætte sig i et sæde, se toilettet og gå i gangen. For at se hvordan det føles, inden man skal op og flyve rigtigt? Altså i Københavns lufthavn?   Er de flyvere der flyver til Milano meget små? Venlige hilsner E.

A:Det er mange gode spørgsmål som du sikkert ikke er den eneste der har tænkt over. Her kommer vores bud på gode oplevelser ombord på en flyvemaskine og kommentarer til sikkerheden ombord og i lufthavne.

Det der helt præcist skete var at der var et fly der havde mistet orienteringen i tæt tåge på jorden mens det taxiede rundt. Desværre resulterede det i at de kørte ud på den aktive landingsbane. På grund af tågen kunne tårnet ikke se konflikten med en anden flyvemaskine der var ved at starte og kunne derfor ikke gribe ind. Det skal lige tilføjes at en ”surface movement radar” i Milano var ude af drift – havde den været i brug ville ulykken formegentlig ikke have fundet sted. Det er klart at der efterfølgende er kommet meget fokus på sådanne radar installationer og i dag er det standard udstyr i større lufthavne.

Kabinepersonalet er uddannet til at håndtere mange situationer i kabinen. Også hvis en eller flere passagerer opfører sig upassende. Dialog er vejen frem og man vil bede vedkommende om at undlade at gøre hvad end det måtte være som opfattes som upassende. Hvis personen ikke lytter til opfordringen vil vedkommende få en mundtlig advarsel. Lytter personen ikke til denne advarsel og fortsætter sin upassende opførsel, får vedkommende en skriftlig advarsel. Lytter personen heller ikke til denne advarsel har vi andre tiltag vi kan tage fat i, som jeg ikke vil komme ind på her, men blot forsikre dig om, at der er tænkt på alle mulige situationer. Optræder en person i grov strid med reglerne ombord – f.eks. forsøg på at komme ud til piloterne vil være en så klar overtrædelse at man uden tvivl vil blive retsforfulgt uden forudgående advarsel.

Et besøg i lufthavnen kan måske arrangeres hvis du kender nogen der arbejder der. Der skal sikkert søges om en tilladelse til et gæsteadgangskort så det er noget du skal planlægge i god tid. Der findes også et flyselskab der tilbyder kurser mod flyangst. Dette kursus indeholder blandt andet et besøg ombord på en passagerflyvemaskine der står i en hangar i Kastrup og ender med en kort flyvetur feks til Stockholm og tilbage igen.

De flyvemaskiner der flyver til Milano vil typisk have plads til mellem 150-200 passagerer, så du er oppe i en størrelse flyver hvor der er god plads. Det kan måske være en idé at prøve at sidde så langt fremme som muligt i maskinen som muligt, så undgår du at skulle få fornemmelsen af at sidde i et ”langt rør” og skulle i møde turbulens undervejs er det også typisk mere behageligt at sidde lidt længere fremme. Du kan måske føle de som værende lidt ”flovt” – men jeg vil nu alligevel anbefale dig at du når du går ombord og møder kabine personalet, får sagt at du er nervøs for at flyve. Kabine personalet er til for din sikkerhed men også for din komfort. Ved at du meddeler dem at du er nervøs kan de bedre målrette deres service ombord til dig – det kan være bitte små ting som et venligt blik og et smil undervejs, der gør at du får en god oplevelse.

Du er ikke alene med din flyskræk. Der er mange som føler ubehag ved at flyve eller ligefrem ikke kunne drømme om at sætte deres fødder i en flyvemaskine. Jeg kunne sagtens komme med en række statistikker omkring den ekstrem høje sikkerhed der er indenfor luftfart. I stedet vil jeg prøve at beskrive hvorledes jeg ser på mit job og de risici der er forbundet med branchen. En typisk pilot tilbringer årligt ca 700 timer i en flyvemaskine – til sammenligning med en normal charter turist der måske rejser 1- 2 gange på et år og som kommer op på 10- 20 timer. Gør det så os piloter til vovehalse? Det mener jeg jo bestemt ikke. Ekstrem sport tiltaler mig ikke ret meget og jeg lever ikke mit liv i overhalingsbanen. Jeg håber jeg en dag får min egen familie og indtil da har jeg da en masse venner og familie jeg ikke på nogen måde vil undvære. Hvis jeg et eneste sekund var nervøs for at mit job udsatte mig for uacceptable risici – ja så ville jeg ikke være blevet pilot. Jeg kan ikke give dig et ”magisk” ord – men når de ubehagelige tanker måske indfinder sig undervejs – så prøv at tænk på at der blandt besætningen nærmest uden tvivl er (bedste) –fædre eller (bedste)- mødre ombord og at ingen af os er vovehalse og at vi med garanti ikke ville være mødt på job hvis vi et sekund var i tvivl om sikkerheden.

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 3 Comments

  1. Hej! Jeg er en dreng på 13 år som lider af flyskræk. Jeg har næsten hele mit liv været bange for at flyve og det bliver aldrig bedere…Det jeg er mest bange for er at: Når man sidder ved vinduet kan det godt se ud som om at flyve daler imens det er i sin fulde højde. Jeg bliver bange og tror med det samme at der er noget galt med flyveren. Jeg ved ikke om det bare er mig eller at flyet godt kan dale. Den anden ting jeg er bange for er selvfølgelig turbulens…. Mit spørgsmål er: Når flyet ryster pga. Turbulens kan det godt føles voldsomt og det føles som om at delene bare er ved at falde fra hinanden. Men ser det så slemt ud uden på flyveren når der er så meget turbulens?
    Tusind tak på forhånd!!

  2. Hej! Jeg er en dreng på 13 år som lider af flyskræk. Jeg har næsten hele mit liv været bange for at flyve og det bliver aldrig bedere…Det jeg er mest bange for er at: Når man sidder ved vinduet kan det godt se ud som om at flyve daler imens det er i sin fulde højde. Jeg bliver bange og tror med det samme at der er noget galt med flyveren. Jeg ved ikke om det bare er mig eller at flyet godt kan dale. Den anden ting jeg er bange for er selvfølgelig turbulens…. Mit spørgsmål er: Når flyet ryster pga. Turbulens kan det godt føles voldsomt og det føles som om at delene bare er ved at falde fra hinanden. Men ser det så slemt ud uden på flyveren når der er så meget turbulens?
    Tusind tak på forhånd!!

    1. Tak for din henvendelse. Du er ikke alene med at være nervøs for at flyve. Den gode nyhed er at der via hårdt arbejde og hjælp kan opnås fremskridt. I forhold til din alder vil et forløb forudsætte at det bliver med accept fra dine forældre. Ifht dine spørgsmål om turbulens, så findes der, i mine øjne, allerede en del indlæg omkring dette her på siden. Prøv at søge efter “turbulens”. Er der spørgsmål derefter er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen.

      Mvh
      Spørg Piloten.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top