Forleden kunne man læse om et SAS fly på vej til Miami, der foretog en…
Farveblind
Q: Hej “spoerg-piloten.dk” jeg vil gerne spørge om en helt præcis forklaring på hvorfor at farveblinde ikke kan blive piloter, og hvorfor man ikke (kan) gøre noget ved det.
A: For at blive commerciel pilot, skal man først have et professionelt lægetjek. Dette udføres af en AME (Aviation Medical Examiner).
Her tjekker de bl.a. dit syn. Man må gerne have briller eller kontaktlinser – dog er der restriktioner på bygningsfejl og styrke. Jeg bruger selv -1,0 og -1,25 og det er ikke et problem.
I hverdagen bruger vi vores syn i arbejdet. Det siger sig selv at vi skal kunne kigge ud af vinduet for at navigere, flyve, lette og lande. Derfor er det vigtigt, at have et godt syn. Men det er ikke alt.
Vi er også dybt afhængige af vores instrumenter på flightdecket. Disse instrumenter har alt information der muliggør, at vi faktisk kan lande flyet uden behov for at kigge ud af vinduet.
I tilfælde af dårligt vejr, lav sigtbarhed, nedbør, tåge, dis eller lignende er vi 100% afhængige af disse instrumenter. Her er et par eksempler.
Som du kan se viser skærmene information i mange farver. F.eks et tal i hvidt kan betyde én ting, mens samme tal i magenta kan betyde en anden.
Derfor er det vigtigt for os at kunne skelne mellem farverne. Hvis man mistolker en information fra skærmene kan det i yderste konsekvens få katastrofale følger.
Her er også et billede af et flykort, i dette tilfælde over England. Her kan du se hvordan farverne i stor grad bruges til at vise diverse informationer.
Med hensyn til til dit spørgsmål om man kan gøre noget ved farveblindhed må jeg henvise dig til en øjenlæge.
This Post Has 0 Comments