Det afhænger måske lidt af flytype. For fly såsom A319, B737 etc eller større -…
Får de budgetvenlige flyselskaber tildelt de ‘værste luftrum’ til deres flyvninger, mens de dyre billetter får de luftlag med mindst turbulens?
Q: En ven, som ofte flyver ifbm sit job, har fortalt mig, at han meget sjældent oplever turbulens på sine rejser. Han siger, at det er fordi hans firma ikke lader deres ansatte flyve med lavpris-selskaberne men derimod benytter de lidt dyrere selskaber. Teorien går ud på, at de budgetvenlige flyselskaber får tildelt de ‘værste luftrum’ til deres flyvninger mens de dyre billetter får de luftlag med mindst turbulens. Hvad er jeres erfaring med dette?
A: Umiddelbart er der ikke meget hold i at få tildelt “dårligere”luftrum end andre i forbindelse med flyvning. Alle flyselskaber får tildelt samme korridorer og områder af et bestemt luftrum. Det er dog korrekt, at visse maskiner har motorer og andre egenskaber som gør, de er nødt til at flyve i lavere luftlag end andre, og derfor nogle gange er nødt til at flyve i selve “vejret” (eksempelvis tordenskyer) og ikke over det, som større jetfly kan gøre. Der er dog ingen sammenhæng i, hvorvidt lavprisselskaber flyver i dette, og ikke andre selskaber.
Du kan dog nævne for din ven, at nogle lavprisselskaber flyver langsommere end “almindelige” selskaber for på denne måde at spare brændstof – på den bekostning at flyvningen tager længere tid, og at man derfor kommer senere frem til destinationen.
Det skal for en god ordens skyld siges, man altid så vidt muligt forsøger at undgå turbulens og andet uvejr – lavprisselskab eller ej 🙂
Jeg håber, ovenstående kunne virke lidt opklarende.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren Jakobsen
This Post Has 0 Comments