Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Mærkelig “ding” lyd kort efter start?
Q: Kort efter start hører man ofte et “ding”, men hvorfor? Lyden er den samme, som den lyd der kommer, når man skal tage sele på og af, men når jeg hører den “ding” lyd der er tale om her, er skiltet fortsat på, så det kan jo ikke være det. Kan du forklare det?
A: Jeg tænker den lyd du hører dækker over flere ting, blandt andet lyden der lyder når en passager kalder på kabinebesætningen via knappen ved eller over sædet. Det kan du selvfølgelig teste, men nok ikke for mange gange, da der hver gang vil være en fra kabinebesætningen til vil komme hen til dig:-)
Derudover er det også den lyd, der lyder når besætningen ringer til hinanden via flyets intercom. Der bliver ringet en del frem og tilbage, da vi på flightdeck ikke kan se hvad der foregår i kabinen og omvendt. Intercom mellem kabine og piloter er dog begrænset i den første del af flyvningen. Når man er på jorden er der til gengæld ofte en del kommunikation frem og tilbage. Beskederne kunne være at dørerne må lukkes og at boarding er gennemført. Eller det kan være internt i kabinen at alle døre nu er lukket og armeret. Armeret betyder at åbnes dørene vil der automatisk udløses en redningsflåde. Dørene bliver desarmeret ved gaten, således dørerne kan bruges normalt. Dette er der meget strikse procedurer omkring, da det selvfølgelig ikke vil være hensigtsmæssigt at få en uønsket udløsning af en redningsflåde.
Nu er det ikke helt specifikt hvor hurtigt efter start du mener – men umiddelbart tror jeg, at det du tænker på er, når piloterne signalerer til kabinebesætningen, at de må begynde at arbejde i kabinen med servicefunktionerne (dvs. rejse sig fra sædet). Mange selskaber har nemlig den procedure, at når piloterne giver tilladelse til at kabinen må arbejde, så tager de (piloterne) fasten seat belts af og på i en relativ hurtig bevægelse. Dette udløser ding lyden (og hvis du kigger nøje efter, vil du på nogen flytyper se at fasten seat belts skiltet blinker kortvarigt). Da det er fasten seat belts knappen (switch) piloterne bruger til at signalere, er det naturligvis også den samme lyd du hører, når piloterne i climb, cruise eller descent tager fasten seat belts af og på.
Du kan evt. prøve at ligge mærke til næste gang du flyver om lyden ikke hænger sammen med kabinebesætningen taler i “telefon” eller rejser sig fra deres sæde.
Jeg håber du kan bruge mit svar og du er meget velkommen til at vende tilbage via vores hjemmeside eller på mail.
God sommer,
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen,
Anders Møller
Anders Møller
This Post Has 0 Comments