skip to Main Content

Check af flyvemaskiner

Q: Hej
Vi sidder og diskuterer hvor tit et rute fly skal have hoved eftersyn man ser i flykatastrofer mange gange så bliver der sløset med eftersyn. er det som med F16 efter 300 timers flyvning så er det et hovedeftersyn som tager 6 mand 7 uger at lave. hvor lang tid bruger man på det og hvor tit er det”

A: Hej og tak for dit spørgsmål!
Alle flytyper har ikke de samme service intervaller, da dette er noget flyproducenten fastsætter. Det er dog inden for specifikke rammer og man kan derfor sige at de fleste typer fly undergår tilnærmelsesvis den samme mængde service. Som hovedregel skal alle fly gennemgå 4 forskellige checks som hedder A, B, C og D. For det fly jeg flyver, ser et typisk service skema sådan ud:

+ For hver 4. kalender dag skal flyet have et service Check som typisk ikke tager mere end 3-4 timer.

+ For hver 800 timer skal flyet undergå det man kalder et A check. Dette tager som regel omkring 30 timer.

+ Hvert halve år skal flyet have foretaget et B check, som normalt tager 2-3 dage på værkstedet.

+ Hvert 2. år skal der udføres et C check og dette er ganske omfattende og tager derfor mindst 1 uge.

+ Hvert 6. år skal flyet nærmest splittes totalt ad og inspiceres fra A-Z. Dette er altså den helt store omgang og tager som regel 2 måneder. Checket benævnes som et D check.

Med venlig hilsen
Peter Lysgaard Jensen



Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top