skip to Main Content

Bange for low cost

Q: Hej,
jeg skal flyve fra Malmö til Bukarest med low-cost flyselskabet WIZZ AIR, og jeg er ret bange fordi at et low-cost flyselskab AIR ASIA er lige styrtet ned. Hvor sikkert er WIZZ AIR?, og anbefaler du et normalt flyselskab som f.eks SAS næste gang vi skal ud at rejse?

Jeg har hørt at korte flyruter f.eks fra København til Berlin flyver man i “små fly” , og længere ruter som f.eks fra København til Los Angeles flyver man i store fly f.eks Boeing 777, hvor lang skal ruten minimum være for at flyve i et stort fly?
Venligst Dragos

A: Hej Dragos og for det første ønsket om et rigtig godt nytår!

Tak for dine mails med spørgsmål vedrørende både low-cost samt flytyper. Jeg vil først belyse emnet vedrørende low-cost vs. standard airlines.

Den sikreste form for transport er at flyve – det er et faktum! Dette gælder uanset hvilket selskab det er og det er tildels lovgivningen at takke for dette. Der er nemlig lovgivning om, hvorledes fly skal vedligeholdes, hvor meget brændstof man som minimum skal medbringe, hvor “dårligt” vejret kan være osv. Derfor ligger alle flyselskaber under for samme lovgivning, som jo er fastsat, for at give en så sikker form for transport som muligt. Dvs. at det ikke er på disse områder, at selskaberne kan spare (og dermed gøre billetterne billigere for forbrugeren), men de knapper som de kan skrue på, er løn til de ansatte, vilkår for passagererne og de ansatte, standarden ombord osv. Og her det jo udelukkende forbrugerne, der kan sætte grænsen for, hvad de vil være med til og finde sig i.

Hvor meget præger din angst for at flyve dig og dine gøremål? Har du undladt at tage på en ferie på grund af din angst for flyvning? Eller er du tvunget til at tage ud at flyve med dit arbejde, men får det altid dårligt på grund af din flyskræk? Har du familie, du ikke får besøgt på grund af din angst for at flyve? Vi tilbyder nemlig kurser mod flyangst. Tag og kig på vores hjemmeside www.propilots.dk. Her finder du mere information om hvad vi kan hjælpe dig med.

Mht. dit spørgsmål vedrørende flytyper og distancen de flyver, har jeg fundet nedenstående skema på nettet, som viser en sammenhæng i antal passagerer sammenholdt med distancen flyet kan flyve. Der er ingen minimumsgrænse for, hvor langt et “stort” fly kan flyve – du kunne sagtens flyve en Boeing 777 Kastrup-London, men hele humlen er hvor rentabelt det er for flyselskabet. “Store” og dermed tunge fly bruger forholdsvis meget brændstof på at komme op i cruise højde og det ville derfor være alt for dyrt i brændstof, hvis de kun skulle flyve i kort tid. Flyselskaberne tilretter sig hele tiden behovet på en rute og kan jo altid sætte større eller flere fly ind, hvis de mener, at det vil kunne betale sig. Rækkevidden er, som du ser på billedet jo forskellig fra fly til fly, så det er klart at distancen har sin begrænsning – her i skemaet ses, at Boeing 777-200LR er den med højst rækkevidde i service i skrivende stund.

Med venlig hilsen,
Simon A. Schmidt

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top