skip to Main Content

Brændstof forbrug med og uden passagerer?

Q: Hvor stor forskel er der på brændstof forbruget for en ruteflyver (f.eks. 737) når denne er “tom” og så i forhold til en charterflyvning med fuldt hus?

A: En B737-800 har typisk følgende operative vægt begrænsninger

Dry operating Weight (DOW)                                42400 kg

Zero Fuel Weight (ZFW)                                          61700 kg

Take Off Weight (TOW)                                           77999 kg

Landing Weight (LDW)                                           65300 kg

På en typisk 3 timers tur, 2500 km (det svarer omtrent til strækningen København- Madrid), med ”fuldt hus” (189 passagerer, inklusiv bagage og catering) vil flyet typisk have en TOW på 70000 kg og brændstof forbruget vil ligge på ca. 8000 kg/ 10.000 L brændstof.

Forestiller vi os samme tur, men nu uden passagerer vil flyet typisk have en TOW på 53000 kg og da det i grove tal ”koster” ca. 85 KG brændstof per 1000 kg på en 3 timers flyvning, bliver det således til (((70000- 53000)/1000)*85) = 1445 kg omregnet til liter med en specific gravity på 0,8 = 1800 Liter i forskel på de to situationer.

Tilsvarende vil 10 knobs stærkere modvind end forventet på strækningen koste 185 kg/ 230 L ekstra. Af andre “standard” tal kan jeg oplyse at på en typisk lufthavn regner man med at flyet bruger 200 kg/ 250 L på jorden i forbindelse med taxi. Flyet forbrænder naturligvis mest i forbindelse med take-off og mindst i forbindelse med nedstigningen… på cruise i 37.000- 38.000 fod vil hver motor ca. forbrænde 20 L brændstof i minuttet.

Piloternes evne til at gennemføre turen økonomisk og Air Traffic Controls ‘s velvilje (og muligheder) til at give short cuts kan godt vise sig at udgøre 2- 300 kg/ 250- 375 liter i besparelse. Omvendt kan vejret (f.eks. tordenvejr) eller flyvning til en lufthavn hvor der er langt til en egnet alternativ lufthavn godt betyde at piloterne vælger at tage 600- 1000 kg/ 750- 1250 liter brændstof mere med. Endeligt kan prisen på brændstof være så stor at det ligefrem kan betale sig at tage ekstra brændstof med – men brændstof beslutningen er en afvejning piloterne tager på dagen ud fra de aktuelle forhold.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren



Kommentarer

kommentarer

This Post Has 2 Comments
  1. Hej Søren.
    Jeg har lige et undrende spørgsmål til din opgivelse af vægt.
    Din Dry operating weight er 42400 kg.
    Hvordan kan din Zero Fuel Weight så være 61700, går ud fra ZFW er uden brændstof? der af “Zero” ?
    Så hvordan kan det være ZFW ikke er den samme som DOW.

    Vh. Matias 🙂

    1. APS and Basic Weight (BW) is the same and constitutes an empty aircraft + non-useable fuel, oil, equipment (e.g. gally ovens) and documentation.
      DOW = BW + the operating crew and their bagage
      ZFW = DOW + payload

      Giver det mening nu?

      Mvh
      Søren

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top