skip to Main Content

Bøjer en vinge op af eller nedad under flyvning eller er den lige uanset vægt….?

Q: Bøjer en vinge op af eller nedad under flyvning eller er den lige uanset vægt….?

dreamliner

A: Tak for dit spørgsmål – et for øvrigt glimrende et af slagsen! jeg håber ikke følgende bliver for teknisk, men det er lidt nødvendigt, hvis du skal have et udfyllende svar. 

Som du sikkert er bekendt med, skaber vingerne på en flyvemaskine den nødvendige løftkraft som gør, et fly kan komme i luften og holde sig der. Desuden er et af vingernes formål – særligt på større passagerfly – at indeholde fuel (flybrændstof).
 
På en fly-vinge udøves der til enhver tid fire kræfter i større eller mindre grad afhængig af en lang række faktorer. Disse fire kræfter er: Løftkraft, Modstand, Tyngdekraft og “Fremdrift” (i det tilfælde, motorene er monteret på vingen).
 
For at en vinge er i stand til at skabe løft er den nødt til at have en vis luftstrøm hen over sig. Dette opnår den ved flyets relative bevægelse i forhold til den omkringliggende luft. Det vil derfor betyde, at når flyet står på jorden og er i ro, er der ingen relativ luftstrøm over vingen, og derfor ingen løftkraft. Tyngdekraften vil dog til enhver tid eksisterer, hvilket gør en vinge, når flyet er i ro, vil bøje nedad. Efterhånden som et fly accelerer hen af startbanen vil der til gengæld opnås større og større løft på vingen, hvorfor den vil begynde at bøje opad afhængig af hastigheden på den vind, som passerer hen over vingen.
En lidt ekstrem bøjelig (fleksibel) vinge ses på B787 (Dreamliner). Dreamlineren har ikke de ellers traditionelle “winglets”, simpelthen fordi vingen bøjes så meget at den automatisk får winglets, når den skaber lift. Vingetipperne når faktisk op over selve kabinen, når der skabes lift… jeg har fundet en video, der illustrerer dette https://www.youtube.com/watch?v=wmgcwonA7r0
 
Jeg håber ovenstående kunne tilfredsstille lidt af din nysgerrighed! Du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os med andre spørgsmål.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen,
Søren Jakobsen

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top