Forleden kunne man læse om et SAS fly på vej til Miami, der foretog en…

Bange for fly-styrt
Jeg er bange for fly-styrt.
Før i tiden har min frygt for at flyve været forbundet med selve flyet, altså om hvorvidt der ville ske noget med motorerne eller lignende, men nu er min frygt mere forbundet med piloterne. Altså deres evner og beslutninger. Frygten i forhold til piloterne er kommet efter jeg så et program om fly-styrt på Discovery. Kaptajnen havde valgt at slå anti-icing fra under opstigningsfasen og da flyet var kommet op i 10.000 kilometers højde havde han slået det til igen. Det medførte at flyet begyndte at stalle og styrtede.
Efter jeg har læst mange spørgsmål og svar inde på Jeres side, så er min frygt i forbindelse med selve flyet så småt forsvundet, men den er desværre blevet erstatet af frygten for piloternes beslutninger og evner.
Kan I berolige mig i forhold til den frygt jeg har, for jeg føler virkelig at jeg lægger mit liv i pilotens hænder, når jeg skal ud at flyve.
Svar på dine spørgsmål omkring fly-styrt
Selvom programmer om fly-styrt er baseret på virkelige hændelser, går der i vore øjne, hurtigt lidt Holywood i det. Der hersker i luftfartsbranchen en “sikkerheds kultur”. Det betyder, at der efter en major hændelse (f.eks styrt) går et kæmpe maskineri i gang. Fokus er først at finde frem til hvad der er sket. Dernæst at forhindre at noget lignende gentages.
Hvordan forhindres en fly-ulykke i at ske igen?
Efter haverikommisionen har udgivet deres rapport vil branchen få adgang til denne. På baggrund af haverikommisionens report kan der ske flere forskellige ændringer. Det kan f.eks. være i form af at en flyproducent ændrer på design af et system, luftfartsselskaber der ændrer i deres måde at træne personale, eller lovændringer fra luftfartsmyndighederne.
Efter vores opfattelse udelades dette efterspil, altså hvilke ændringer der foretages i branchen efter en major hændelse (f.eks. styrt) af de programmer. Udelades dette kan vi godt forstå at man som seer bliver nervøs og tænker at det samme kan ske igen.
Menneskelige fejl i pilot verden
I forhold til dit nævnte scenarie hvor piloten laver en menneskelig fejl ved ikke at anvende anti-ice systemet korrekt. Is er selvfølgelig noget vi som piloter skal være opmærksomme på, men flyproducenterne gør også meget for at hjælpe os. F.eks. på B787 (dreamliner) er operationen af anti-ice automatisk. Dvs. flyet har sensorer der afgør om det befinder sig i icing-conditions og der er en række systemer der desuden forhindrer flyet i at komme i et low speed regime (stall).
Fly har flere back up systemer
På moderne fly vil der være op til flere backup-systemer for de vigtigste systemer. Det betyder at flyet, hvis der opstår en fejl, blot slår over på et back up system. Ligeledes vil piloten have adgang til manualer og opslagsværker, hvor yderligere information kan indhentes. Mange fly har desuden udstyr ombord, der gør det muligt at komme i direkte kontakt med f.eks. en mekaniker på jorden. Hvis vi igen tager B787 som eksempel, så vil flyselskabets mekanikerne (samt Boeing) hele tiden have live-updates på flyets systemer.
Igen må jeg understrege at selv med op til flere systemer der fejler, så vil vi som piloter kunne foretage en sikker landing på en lufthavn. Menneskelige fejl er desværre stadig en af de helt store årsager til styrt, men der gøres utrolig meget i branchen for at minimere menneskelige fejl igennem træning, faste procedurer, automatiske systemer, checklister mm.
Løbende kontrol af piloters faglige evner
Der findes os bekendt ikke mange brancher, der løbende tester personalet i samme høje grad som luftfartsbranchen. F.eks. bliver en pilot hver 6. måned testet i simulator. Her skal piloten overfor arbejdsgiveren (og myndighederne) demonstrere at en række nødsituationer kan håndteres sikkert. Udover selve check/ test elementet, er der ofte indlagt et træningsmodul. F.eks. kunne det være at man på baggrund af en major event har udviklet nye procedurer/ teknikker, for at øge sikkerheden i branchen. Disse vil piloten så gennemgå/ blive trænet i.
Er lavpris lig med lav sikkerhed?
Generelt vil vi mene at niveauet af sikkerhed er højt over hele branchen, men der kan være forskel (selskab til selskab) på hvordan træningen udføres. Man skulle måske tro at lavprisselskaberne ville spare på træningen, men det er ikke vores indtryk at der er en sammenhæng mellem lavprisselskaberne og lavt træningsniveau. Såfremt man kunne bevise at low cost er ensbetydende med low safety eller at det er “dårlige piloter” der flyver for lavprisselskaberne, ja så har den del af branchen nok en meget stor udfordring.
Sort liste over fly-selskaber
Det findes faktisk. Der er en “sort liste” over flyselskaber som ikke opfylder de krav, der er fastlagt af de europæiske luftfartsmyndigheder og konsekvensen heraf er, at disse selskaber har flyveforbud indenfor Europa. Oversigten findes her:Den sorte liste
Hjælp til fly-angst
Overrodnet ser vi to muligheder.
Den helt store forskel på de to muligheder (udover prisen) er, at selv-hjælps-muligheden til 269 DKK fokuserer på hvordan du effektivt kan håndtere det ubehag du føler. Selv med få dage til afrejse kan man opnå at føle en forbedring, således turen bliver overkommelig.
Ved et individuelt forløb fokuseres der på helt at fjerne angsten. Mange vil gerne vide hvor lang tid det tager og hvad et individuelt forløb koster. De fleste oplever en mærkbar forbedring efter 4- 5 møder, hvilket typisk afvikles over 2- 3 måneder. Er det i det omfang du har brug for, vil prisen være ca 4000 DKK.
Gratis film om lyde og procedurer ombord på et fly
Efter opfordring har vi lavet en gratis film, hvor en af vore piloter forklarer om lyde og procedurer ombord på et fly. Filmen varer ca 24 minutter og du kan bruge den til at få svar på spørgsmål og som en forberedelse til din næste flyvetur.
Læs om andre der har fået hjælp til fly-angst.
Alle har en unik historie, men alligevel er der ofte noget man kan lære af andre. Som for eksempel historien om Michelle, som vi hjalp med at komme ud af hendes livs mareridt, da hendes fly-angst pludselig tager overhånd. En personlig beretning om fly-angst
Hvis du vil vide mere om fly-angst eller du har brug for hjælp til fly-angst
Vi håber dette var et brugbart svar for dig i forhold til dine spørgsmål. Har du flere spørgsmål eller ønsker du at vide mere om de muligheder vi tilbyder for at hjælpe, er du velkommen til at kontakte os. Du er velkommen til at skrive til Contact@askapilot.net eller ringe til os på +45 5352 7700.
Happy landings
Spørg piloten/ Ask A Pilot
Hej jeg er en lille dreng på 12 år og har altid været flyskræk. Min storesøster sagde tidligere at denne hjemmeside fandtes og at jeg skulle tjekke den ud. Så det gjorde jeg så fordi jeg vil rigtig gerne af med min flyskræk. Vi flyver 4-6 gange om året og hver sommer flyver vi tit til USA og ud fra Europa. Jeg har et par spørgsmål omkring langdistance flyvninger.
A. Det her er en af de ting jeg er mest bange for når jeg flyver. Jeg ved godt det er latterligt men alligevel. Jeg er altid bange for at amatør piloter flyver alene på langdiastancer eller om der er en “øvet” pilot med eller om det altid er to “øvede” piloter
B. Det her er et lille kort spørgsmål. Hvor sikkert er det egentlig og flyve. Og hvor mange fly flyver der om dagen.
Tak fordi du hjælper alle os der har flyskræk håber du svarer😊