Det er ikke helt sort/ hvidt om du kan påråbe dig nødret og gå på…
Alligator ombord
Q: Jeg har et par enkle spørgsmål – som vel mest er en undren. En undren over, hvad der ville ske hvis;
1) Hvis alle passagerer (350 stk) i en Airbus 350 hoppede på en gang. Ville flyet i det sekund de landede igen, ryste, eller ville det ikke kunne registreres?
2) Hvis alle passagerer i et fly i teorien befandt sig så langt til venstre eller højre i flyet på en gang. Ville det påvirke flyet?
A: Til dit første spørgsmål, vil jeg antage at flyet holder den samme højde under hele forløbet, ikke at det vil gøre den helt store forskel, måske lige på nær I et tilfælde, mere om det. Lad os antage hver person vejer I henhold til international standard, 84 kg, så vil den samlede vægt være 29400 kg der hopper og lander. Et typisk fly som en Airbus 350 med 350 passagerer vil alt afhængig af brændstof, veje 280 tons, altså næsten 10 gange så meget som passagererne. Ja det vil man kunne registere I form af rystelser I kabinen og helt sikkert også høre det, ikke mindst I form af “av mit hoved” når halvdelen rammer loftet, og når de “lander” igen vil den anden halvdel måske kort være stille, og så grine! Piloterne vil se kaffen få lidt krusninger, og måske høre det hele.
Hvis vi kigger på de fysiske aspekter I det, er hele “systemet” lukket, og trods flere artikler og diskutioner på området, er mit bedste bud, at der ikke sker det helt store ved det. Der til kan nævnes at Mythbusters (Et program på tv) har lavet lignede forsøg, bare med duer I en lukket kasse bil, for at finde ud af om der var forskel på vægten af bilen når duerne stod på kassebilens lad, og når de alle fløje rundt I kassebilen. Resultatet blev de ikke kunne måle nogen vægt forskel, da det også er et lukket system.
Lidt relateret:
Ved NASA træner de astronauter I “0 G” eller “Zero G” ombord på et fly der er bygget til det. Her “dykker” flyet idet næsen sænkes fra flyvning lige ud, til et ret stejlt dyk mod jorden. Effekten af dette er at alt om bord, inklusiv astronauter, vil “flyde” rundt inde I kabinen, som om de var ude I rummet. Det er naturligvis en illusion, da der er tale om et frit fald, sammen med flyet. De har så ca. 30 sekunder hvor de kan “lege”. Når flyet stopper sit dyk, vil alle så vende tilbage til kabine gulvet.
Det kan forøvrigt også gøres på de fleste fly, om end med måde og mindre effekt. Et lille sjovt trick kan være at ligge en kuglepen I vinduet på en mindre flyver, og så sænke næsen nok til den lige løfter sig, og svæver tilbage mens man “dykker” og så gribe den med hånden.
Her er en lidt anden version (ingen kommer mig bekendt noget til) https://www.youtube.com/watch?v=bpKyLvI-ivE
En historie:
Som piloter høre vi en hel del, meget af det helt sikkert “bare historier” og jeg vil dele en jeg faldt over. Historien går på, at en flyver I Afrika, angiveligt en Let 410, skulle flyve med passagere fra A til B, og der skulle så være en af passagerene der havde en alligator med…lad det ligge ved det. Der var I hvert fald en alligator om bord! Under flyvningen, kommer alligatoren så på en eller anden måde fri, og med det tragiske resultat at alle om bord går I panik og bevæger sig helt ned bag I flyet. Tyngdepunktet flyttes kritisk, de mister kontrollen over flyet, og styrter. Alle om bord gik til, på nær alligatoren naturligvis! Jeg kan godt afsløre at skulle 1500-1700 kg flytte sig sammen I en Let 410, helt nede bag I, ville jeg være forbavset hvis man overlever det, specielt hvis det sker lige pludselig og I en lav højde. Dette fordi at dette medfører så stor en forskydning af tyngdepunktet (udenfor normalen) at flyets rorflader ikke kan holde flyet i vandret flyvning. Det der (mig bekendt) vil ske i en sådan situation er at flyets næse vil løfte sig (fordi flyet bliver hale tungt) hvilket først vil medføre at flyet stiger i højden, men som “farten” (enertien) løber ud, vil flyet ende med at gå ind i et stall (muligvis spin). Af den grund sikres fragt ekstra forsvarligt, således at man ikke ender i en sådan tragisk situation. I moderne passager jet er cargo rummene opdelt i zoner ofte fysisk adskilt, således at en kritisk forskydning af fragten ikke kan ske.
Historien (med alligatoren) kan sagtens være sandt, om ikke andet den del hvor en flyver kan komme I katastrofiske problemer, hvis vægten bliver flyttet meget frem eller tilbage. Hvad angår fra side til side, vil det angiveligt påvirke flyet, men ikke I samme grad som frem og tilbage, da det er begrænset hvor meget man egentlig flytter folk, og de kan jo ikke stå det samme sted alle sammen. Man kunne forestille sig en “kæde” af passagerer, I et fly uden sæderne, stå I den ene side, og så samtidigt løbe over til den anden side, det ville kunne mærkes. Hvor meget lader vi stå I det ukendte, og jeg vil ikke anbefale nogen at lave et forsøg med det, da princippet for “tyngdepunktet” som I historien med alligatoren, altid er gældende.
På vegne af:
www.spoerg-piloten.dk & www.propilots.dk
samt med venlig hilsen
Jens Martin Christensen
This Post Has 0 Comments