skip to Main Content

Take off – motorfejl & elektronik

Super site, tak for det.. 🙂
Jeg har aldrig været god til at flyve, selvom jeg har fløjet en del gange.. har nemlig de sidste 3 gange haft ubehagelig oplevelser, hvor jeg har spørgsmål til de sidste 2 gange.
1. Elektronikfejl.. Tur hjem i 2005 januar måned med masser af sne fra stokholm, sidder vi og venter på take-off. Pludselig imens vi holder stiller kommer der en “sirene” lys ud af højtalerne, og lyset blinker (slukker og tænder) flere gange, alt imens der er den der hylelys(sirene) igang… efter måske 2 minutter stopper det og piloten fortæller der er lidt vrøvl med elektronikken.. (ikke betryggende)! Nå men 30 min senere siger han så at nu er vi endelig klar til take off.. vi køre mod startbanen og i det samme han drejer venstre op mod startbane, begynder det forfra, hylelyden kommer, lyset blinker igen… virkede som om man slukkede for et system og tænder igen…. han holder så stille og fortæller lidt efter at der stadig lige er småproblemer… blir kørt tilbage til gaten hvor flyet lige skal gås igennem igen… 30 min efter skal vi afsted igen, og jeg tænker han har jo én gang fortalte det var blevet løst problemet hvorefter det viste sig det IKKE var løst og jeg blev nervøs over, hvad hvis problemet opstod 10 min efter take-off, altså i luften ??
Når piloten siger elektroniske problemer, er det så KUN problemer med ting i kabinen, eller gælder dette også de særlige instrumenter i cock-pit?? eller er det uafhængigt?

2. for 2 dage siden, igen på vej hjem fra Stokholm, skal vi til at lette, altså han har startet turen op mod startbane og givet fuld gas (eller hva det hedder), da der kommer et brag fra venstre motor (Cimber 200) lige ud fra hvor jeg sidder, lige sekundet efter kan man mærke at han bremser ALT hvad den kan.. udover braget kom der en stor rystelse i flyet, og en del talte om at det var et dæk som sprang, men jeg kunne høre det kom fra motoren… og ganske rigtigt fortæller piloten at vi ikke kunne lette pga han fik en fejlmelding på den venstre motor.
Da vi ligger til gaten igen, og jeg sidder som en af de bagerest så siger jeg på vejen ud at det da var et ordenligt brag der kom.. Jeg blev overrasket fordi han siger han var glad for jeg sagde det, da de ikke hørte eller mærkede noget, men fik fejlen på computeren… ! ER det rigtigt så lille et fly at piloten ikke kan mærke det samme som os i kabinen..
Jeg turde ikke sætte mig op i det fly igen og flyve hjem, så min tur gik med bus fra Arlanda til København..
Men, hvad kan gøre at der kommer et så voldsomt brag og ryk i flyveren.? må da være noget helt galt og hvad ville være sket hvis den ene motor sætter ud i det samme man begynder opstigning, altså når hjulene letter fra banen?
Er det ikke lige på det tidspunkt en flyver har brug for alle sine kræfter ?
Det fly havde jo kun 2 motorer så jeg vildt skræmt over hvad hvis det var kommet 5-10 sekunder efter, så havde vi ville være lettet fra banen… tænker det ville være gået helt galt – eller hvad?
Kan man på nogen måde “indhente” en rapport omkring hvad der egentligt skete med flyveren?
Endnu en gang tak for en super hjemmeside… og undskyld mit lange brev.

A: Ingen grund til at undskylde for et langt brev, og mange tak for din ros. Hermed mit svar til dine tanker…

Svar til dit første emne: Det er svært at sige, hvad der er sket, da jeg ikke kender de nævnte situationer, og derfor ikke præcist ved hvad der er foregået. For at svare lidt generelt, for det er det nærmeste svar, jeg kan give dig, så er det nemmere at håndtere en situation på jorden end i luften. Så hvis man bruger lidt tid og eventuelt ruller tilbage til gaten, så er det helt sikkert at foretrække frem for at skynde sig i luften og så stå med et problem. Et elektrisk system, som gør problemer i kabinen, kan sagtens være afgrænset til kun kabinen.

Svar til dit andet emne: Ja, det kan sagtens lade sig gøre, at man oplever noget i kabinen, som man ikke kan se i cockpittet. Kabine personalet er piloternes øjne og ører i kabinen, og det er passagererne i øvrigt også. Hvis man som passager oplever noget som gør en usikker, så skal man sige det videre til kabinepersonalet, da de måske selv ikke har lagt mærke til det. Der er faktisk flere eksempler på ulykker, der kunne være undgået, hvis passagerer havde turdet henvende sig til kabinepersonalet.

Med hensyn til motorfejl under start er det en øvelse, som vi øver hver evig eneste gang, vi er i simulatoren og jeg vil mene, at det er en af de fejl, som vi piloter aller bedst kan håndtere. Som minimum er man i simulatoren en gang hvert halve år, så det er noget der øves ofte. Flyveren kan sagtens flyve med kun en motor og kraften som en motor yder er nok til at fortsætte take off. Dette er et krav fra myndighederne. Hvis flyveren ikke kunne klare det, ville flyvemaskinen ikke kunne få godkendt sine certifikater.

Jeg forstår, hvis du har været betænkelig ved at stige ind i sådan en maskine igen, men jeg vil lige påpege, at det faktisk var farligere at tage bussen tilbage end at stige ombord på en flyvemaskine. Den kendte statistik siger jo, at flyvning er mere sikkert end at køre, så jeg synes, at du så hurtigt som muligt skal op på hesten igen og benytte flyvemaskinen, når du skal på længere rejser.

Havarikommissionen er dem som tager sig af at analysere hændelser i civil luftfart. Når sagen er kommet gennem deres system kan du finde mere information hos dem. Du finder link til dem her eller i min blog roll.


Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top