Hvad er et Pilot Cadet Scheme? Det er faktisk et godt spørgsmål, for Pilot Cadet…
Skal man ud på internationale missioner som militær pilot? Er der et antal år man skal være i militæret, før man kan komme videre som erhvervspilot?
Q: Jeg er en dreng, på 16 år der tager en ungdomsuddannelse på HTX, og har drømmen om at blive pilot. Har læst og hørt at man kan tage uddannelsen hos militæret uden nogle rigtige omkostninger. Mit spørgsmål er så, om man så skal ud på internationale missioner? Er der et antal år man skal være i militæret, før man kan komme videre som erhvervspilot?
A: Det er rigtigt at man kan tage en uddannelse som pilot i Forsvaret. Der er tre retninger, indenfor hvilke man kan blive pilot i det danske Flyvevåben. Disse er transportpilot, helikopterpilot eller jagerpilot. Man har ikke selv direkte indflydelse på hvilken af de tre kategorier man bliver uddannet indenfor – det er afhængigt af Forsvarets behov og ens evner. dog kan man altid ønske den ene type frem for den anden – men det er ikke en garanti for at man får hvad man vil have. Det koster ikke noget at blive pilot i Forsvaret, dog “betaler” man for sin uddannelse igennem en tjenestepligt. I dag er tjenestepligten 12 år efter endt uddannelse. Du “aftjener” din uddannelse i 12 år fra den dag du får vingerne på brystet. Uddannelsens længde er afhængig af hvilken flytype du skal flyve når du kommer hjem til Danmark, men tager ca 4-5 år. Det vil sige at du ca. 17 år efter du startede kan komme videre som erhvervspilot.
Jeg vil dog sige, at du skal genoverveje om du vil tage uddannelsen i Forsvaret, hvis du på sigt vil være erhvervspilot. Du skal være opmærksom på at du kan, og med ret stor sandsynlighed vil, blive sendt ud på mission(er) i udlandet. Disse kan være af forskellig karakter alt efter flyvtype, men det kan være du ender med at deltage i egentlige krigshandlinger. Har man taget stilling til dette, kan en karriere i Forsvaret være meget tilfredsstillende. Der er alle mulige andre forhold man kan komme ind på, så jeg vil anbefale dig at kigge lidt på www.spørg-piloten.dk under Pilot i Forsvaret nederst på siden.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
THO
Efter endt karriere i Forsvaret, hvordan fungerer det så, hvis man vil gå den civile retning (hvilket er mit indtryk at mange piloter i Forsvaret gør, eller har gjort gennem tiden). Man har jo en del erfaring, der kan bruges som eksempelvis airline pilot, men man har stadig ikke de samme licenser. Skal man starte helt forfra på en civil flyveskole, eller kan man konvertere og få kortet uddannelsen ned? Den civile uddannelse til trafikflyver (ATPL), koster jo typisk i omegnen af 700.000 kr.