skip to Main Content

“Rotate” og brændstof forbrug

Q: Hvad sker der præcis, når der bliver sagt “rotate” Jeg mener, jeg ikke kan se noget fysisk ændrer sig på flyet.
Jeg har prøvet en Quiz på ill.videnskab, og svaret forkert på spørgsmålet om, forbruget af brændstof på B747. Det rigtige svar var 0.8 l. pr km. Det synes jeg lyder meget lidt.

Hilsen Ole

A: Tak for dit spørgsmål. Inden starten udregnes flyets “Performance”. Der tages bla. højde for temperatur, vind, lufttryk, banehøjde og -længde samt evt. forhindringer for enden af banen. På den baggrund udregnes der en række hastigheder. De tre mest signifikante er V1, Vr (Rotate) og V2. V1 er bestemmelseshastigheden før hvilken, starten kan afbrydes og efter skal fortsættes. Med andre ord kan flyet teoretisk set ikke længere nå at stoppes når først V1 er nået og passeret, og derfor skal flyet simpelthen i luften uanset hvad. Vr er den hastighed hvorved flyet bringes i luften. V2 er en sikkerhedshastighed og er den laveste hastighed som må flyves i tilfælde af f.eks. motorstop. Kun V1 og Vr kaldes under starten. Den ene pilot styrer flyet og den anden observerer og assisterer. Under starten kalder den assisterende pilot hastighederne eftersom disse opnås. Altså, “V1” og “Rotate”. V2 kaldes ikke, men figurerer på fartmålerne. Når piloten trækker tilbage i rorpinden reflekteres højderorets rorflader opad og tvinger flyets hale ned og næse op og flyet slipper jorden. Så “Rotate” er simpelthen kommandoen om at flyet skal i luften.

Angående forbrug pr. km, så kan det relativt nemt udregnes. Lad os sige at en 747 flyver 900 km/t. og bruger ca. 10.000 kg. brændstof i timen. Én liter jetbrændstof vejer ca. 0,8 kg. 10.000 / 900 = 11,11 kg. pr. km. 11,11 kg / 0,8 = 13,9 l. pr. km. Resultatet kan derefter divideres med antallet af sæder for at få forbrug pr. sæde pr. kilometer. I luftfart regner man altid brændstof i vægt fremfor liter da densiteten af brændstof afhænger af temperatur og tryk.

Mvh Frederik Bak-Christensen

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top