skip to Main Content

Flylarm over Frederiksberg

Q: Kære Pilot!
Jeg kan forstå at den meget lave – og virkelig generende – flyvning over København, direkte henover Frederiksberg, skyldes en renovering af en landingsbane og en midlertidig omlægning af ruter henover Khb.  Man kan ikke have vinduerne åbne og man bliver vækket om natten. Der kommer et meget larmende fly mindst hver 4 minut. Hvor længe varer det endnu?
Vh Trine

A: Hej Trine,
Vi piloter har som udgangspunkt ikke indflydelse på hvilke baner, der anvendes. Når trafikken til Kastrup for tiden går ind over København skyldes det, at vejret er lidt usædvanligt for årstiden med østlig vind. Fly letter og lander i modvind. Jeg har derfor ikke et svar på, hvor længe dette varer ved. Vi piloter er om ikke guder, så i hvert fald gudsbenåede, men vejrguderne har en stærk fagforening, kan godt lide at være på tværs, og lukker ikke piloter ind i det fine selskab!

Du må tage til takke med at støjen, som du kalder den, eller den søde musik, som vi kalder den, varer ved lidt endnu. Så kan du glæde dig over, at beboerne i Dragør sikkert synes det er skønt, samt at du bor tæt på en af verdens mest velfungerende lufthavne, med fortrinlige forbindelser og ikke mindst let tilgængelig, også fra Frederiksberg.

Jeg kan anbefale at fokusere på det positive, og den midlertidige natur af fænomenet. Lad være med at irritere dig over det, så fylder det ikke så meget. Jeg har selv boet tre år klods op af Gatwick lufthavnen ved London, som er betydelig mere travl end Kastrup, og vokset op ved Flyvestation Aalborg. Dengang de havde Starfighters! Se, det var larm! Jeg bemærkede den, men lod mig ikke genere af den, og efter relativt kort tid blev det bare en del af dagligdagen. De fleste mennesker, der bor i storbyer bemærker heller ikke udrykningskøretøjer; de er en del af hverdagen.

Hvor længe det varer ved kan jeg naturligvis ikke svare på. Der må du rette henvendelse til lufthavnen. Du er ikke den eneste. Lufthavnen har de seneste uger modtaget dobbelt så mange klager som normalt, ca. 80. Det er til sammenligning omtrent det samme antal som HT modtager hver dag, når en busrute er forsinket…. Så hånden på hjertet – problemet går bogstavligt talt hen over hovedet på de fleste mennesker.

På vegne af Spørg Piloten
Med venlig hilsen
Jakob Lønstrup
Luftkaptajn

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top