skip to Main Content

Planlægning af flyvning

Q: Hvordan foregår en typisk flyvning. Altså i forbehold til planlægning og osv.

A: Det er et meget bredt og svært spørgsmål at svare konkret på, da der ligger enormt meget arbejde i det at planlægge en flyvning. Ja faktisk så meget, at der er firmaer, som tilbyder at gøre det for luftfartsselskaberne, hvis de ikke selv har kapacitet eller overskud til det! Dog skal der også siges, at vi jo som piloter også selv kan planlægge en flyvning, men det er på et helt andet plan og kun hvis det er en slags “hygge flyvning”. Jeg vil derfor prøve at svare meget overfladisk på spørgsmålet, men samtidig belyse de forskellige aspekter, som der bliver taget højde for ved planlægning af en flyvning.

Tænker du helt basalt – som vi alle har prøvet på flyveskolen – så er planlægning af en flyvning at beregne tids- og brændstofforbrug på den planlagte rute. Dertil skal man også undersøge vejret på ruten samt for destinations lufthavnen og alternative lufthavne, hvis vejret skulle blive for dårligt på destinationen. Man skal undersøge, om der er nogle midlertidige restriktioner både ved lufthavnene, men også i luftrummet man flyver igennem.

Dette er det mest basale planlægning der skal foretages – f.eks. for en flyvning fra Billund til Roskilde og dette bliver også gjort i de større luftfartsselskaber. Til deres planlægning hører dog yderligere, at der er passagerer, der skal tages hensyn til mht. boarding, transfer osv. Herudover er der mere strikse krav til vejret, brændstofberegning osv., da det er en kommerciel flyvning. Sådanne flyvninger foregår efter såkaldte IFR regler, som betyder at man flyver vha. instrumenterne i flyveren og ikke “bare” kigger ud af vinduet. Her skal der planlægges en rute for den pågældende flyvning – og ja, der findes “veje” i luftrummet, som man skal følge under denne planlægningsfase.

Ud over al denne slags planlægning, skal man planlægge sin performance for det enkelte fly og den enkelte tur. Det værende f.eks. hvor mange passagerer der er med, hvor højt man vil flyve, hvor langt man skal flyve osv. Dette er en flyspecifik planlægning, som også skal gøres for hver enkelt flyvning. Herunder hører også beregning af start- og landingsdistance, samt mange flere faktorer, som jeg ikke vil komme nærmere ind på.

Summasummarum er at planlægningen af en flyvetur er meget forskellig fra flyvning til flyvning, alt efter om man er selv om turen, det er med passagerer, man skal over vand osv. Derfor er dit spørgsmål også meget svært at svare konkret på, men håber hermed at du har fået et lille indblik i alle de mange faktorer, som man skal tage højde for, når man planlægger en flyvning. Det er som sagt så omfattende og omsiggribende, at der eksisterer firmaer hvis eneste formål er, at hjælpe andre firmaer med netop denne slags planlægning.

Med venlig hilsen,
Simon A. Schmidt

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top