Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Hvordan starter man et fly?
Q: Hej, jeg kunne godt tænkte mig at vide hvordan man starter et fly??
Hilsen Stefan.
A: Hej Stefan.
Tak for din mail og spørgsmål vedrørende start af et fly, som jo er et meget bredt spørgsmål og ret komplekst for mange fly, men jeg vil hermed prøve at svare bedst muligt uden at blive alt for detaljeret.
Små fly med propelmotorer starter oftest som biler – altså med en elektrisk starter, som driver motoren rundt samtidig med at der bliver tilført brændstof til cylindrene og gnisten fra tændrørerne så antænder dette. Dette er altså en helt almindelig stempelmotor, dog med flere tændrør pr. cylinder, da der er to tændingssystemer i tilfælde af, at der giver kortslutning i det ene.
Snakker vi større fly med turbine motorer er det straks mere komplekst og alligevel ikke, da essensen er det samme – nemlig noget brændstof, som bliver antændt og skaber en forbrænding. Her er der dog ikke stempler, som skal drives rundt, men forbrændingen sker “i den frie luft” i motoren. Ved en forbrænding udvider luften sig meget og denne udvidelse rettes bagud, som så skaber en fremdrift i forhold til selve motoren. Alt denne tilførsel af brændstof, styring af antændelse samt meget mere bliver styret af en computer, som får alle inputs fra motoren og andre computere og på denne måde styrer det hele.
Dette er meget overfladisk forklaret og slet ikke så detaljeret, som det kan gøres, men det ville kræve en meget længere mail. Hvis du tænker på spørgsmålet mere enkelt, så har jeg startet alle små-fly jeg har fløjet med en nøgle (ganske som en bil) og det fly jeg flyver nu, starter jeg ved at trykke på en knap i cockpittet og så gør computeren det hele automatisk for mig. Selvfølgelig skal jeg gøre nogle ting klar op til, men selve starten foregår blot ved at trykke på en knap.
Håber dette var svar nok på dit spørgsmål. Som skrevet er det meget generelt og ikke særligt detaljeret beskrevet, men har i korte træk forklaret både selve motorens opbygning samt hvordan jeg som pilot fysisk starter flyet.
Med venlig hilsen,
Simon A. Schmidt
This Post Has 0 Comments