Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Hvor hurtigt kan man flyve i medvind?
Q: Hej! Hvor meget hurtigere kan et fly flyve i timen hvis der er medvind? Tænker, at det kommer an på hvor meget det blæser, så i bedste tilfælde, hvor meget hurtigere kan man flyve km/t?
Tak for hjælpen
Mange hilsner,
Louise
A: Hej Louise.
Tak for din mail og interesse i Spørg Piloten.
Mht til hastighed og vinde er det faktisk rimelig nemt at forklare. Indenfor flyvning (I Europa) er det blevet besluttet at hastighed måles i knob 1 knob/t er lig med 1,852 km/t. Alternativet er miles per hour MPH– hvilket til dels bruges i f.eks. USA.
Når vi taler om flyvning opererer vi typisk med to slags hastigheder, ”flyverens hastighed igennem luften” og ”flyverens hastigheden over jorden”. Den væsentlige forskel mellem de to er vindens påvirkning.
Dette display fra en Airbus, i øverste venstre hjørne vises vindretning og hastighed.
Hastigheden over jorden er 394 knob (GS : groundspeed)
Hastigheden i luften er 388 knob (TAS : True airspeed)
Vindes hastighed er 16 knob, og kommer fra en retning af 249 grader, så vi har 16 knob medvind, der giver os en hurtigere hastighed over jorden.
Man kan være heldig at få medvind der forkorter rejsen betydeligt og derved også sparer fuel og penge, ligesom man kan få modvind der gør at rejsen bliver det længere.
Uden at det skal blive alt for langhåret – så kan jeg oplyse at flyselskaber (der er ofte en hel afdeling som tager sig af den slags) spekulerer meget i at planlægge ruten flyet skal flyve med hensyntagen til vinden, men også i forhold til hvad hastighed flyet skal flyve med. Forestil dig en bil. Du har en tur foran dig på 220 kilometer. Kører du turen med 110 km/t ankommer du på 2 timer og du ender måske med at have kørt 20 km/l (du har en diesel). Dvs. 2 timers rejsetid, 11 liter brændstof. Sætter du farten ned og kører 90 km/t (1,5 kilometer i minuttet), tager turen 2 timer og 27 minutter – men du kan måske opnå 30 km/l – dvs. 2 timer 27 minutter rejsetid, 7,3 liter brændstof. Jeg håber du stadig er med… J Når flyselskaber opererer en rute ved de ikke på forhånd om de kommer til at have modvind eller medvind (undtagelsen er lidt f.eks. over Atlanten med lad det nu ligge) samt hvilken præcis rute de får på dagen. Derfor indlægger flyselskaber ofte en slags buffer. Denne buffer kan udnyttes til at man en dag med medvind sætter farten ned. Sætter du farten ned i din bil ankommer du senere, men det er ikke nødvendigvis tilfældet indenfor flyvning. Ofte kan vindstyrken i de såkaldte ”jetstrømme” godt have hastigheder på over 150 km/t – og hvis flyet så kan flyve med motorerne ved lidt lavere omdrejninger (igen til en vis grænse for flyet skal bevæge sig igennem luften for at generere lift) så kan man altså både ankomme til tiden OG spare brændstof. Så når din pilot på næste flyvning siger ”we are going to arrive ahead of schedule” eller ” we departed late out of.. however we are going to arrive on time” – Der kan selvfølgelig være mange andre årsager, men ofte er det ikke piloternes der har ”tryllet”, men mere udtryk for at der har været en betydelig medvind som har gjort forskellen.
I forhold til hvor hurtigt et fly kan flyve – så afhænger det jo af flytypen. Militære fly kan klare hastigheder over lydens hastighed (supersonisk) mens nuværende civile fly alle er begrænset til hastigheder under lydens hastighed. Ønsker man at bryde lydens hastighed, medfører det en særlig konstruktion og ofte også et betydeligt højere brændstof forbrug – og den kombination gør nok at der går lidt tid før at vi igen (for vi havde jo concorden) ser civile fly der bryder lydens hastighed. De fleste passagerfly som du f.eks. flyver med på en tur til København til Tenerife, vil flyve med en hastighed på 0,77- 0,84 procent af lydens hastighed (vi kalder det mach – så f.eks. ”mach 0,79”). Har vi en dag virkelig kraftig medvind er det ikke utænkeligt at vi kan snige os helt op på en hastighed (over jorden) på 1100 km/t. Men hvor tæt er det på lydens hastighed? Lydens hastighed er afhængig af temperatur og i 10 kilometers højde (hvor passagerfly der skal til Tenerife, normalt flyver) vil temperaturen være ca – 60 grader celsius… nu vil jeg spare dig for selve formlen – men lydens hastighed er her 295 m/sek eller 1062 km/t. Men er det ikke over lydens hastighed… ? ”Teknisk set ”jo”… men så alligevel ikke … Det der er afgørende for om vi bryder lydens hastighed i luften er om vi overskrider hastigheden i ”luftmassen”. Som jeg startede med at forklare, er der altså to hastigheder – den i luften og den over jorden. Dermed kan man heller ikke helt nøjagtigt sige hvad maksimum hastigheden (over joden) er… for den afhænger jo til dels af vindens indflydelse. Hastigheder på over 1200 km/t hører dog til sjældenhederne – normalområdet er nok mere omkring 800- 1000 km/t (groundspeed).
Lige en afsluttende kommentar – det lyder måske voldsomt med vindhastigheder på over 150 km/t – og jeg vil nødig være medvirkende til at give flere folk angst for at flyve – men fordi det er en ”stor luftmasse” der bevæger sig sammen med flyet, vil man ofte ikke spilde så meget som en dråbe af sin kaffe. Det er når vi skal igennem områder hvor vinden ændrer retning og styrke over et relativt beskedent område at der kan opstå en lille smule turbulens – men som vi har skrevet om i andre indlæg betyder en smule turbulens ikke at flyet er i alvorlige problemer.
Mvh Per
This Post Has 0 Comments