skip to Main Content
Må En Stewardesse/kabinepersonale Godt Bære Tørklæde ?

Må en stewardesse/kabinepersonale godt bære tørklæde ?

Q: Må en stewardesse/kabinepersonale godt bære tørklæde?

A: I lovgivning omkring luftfart og erhvervsflyvning, er der mig bekendt ikke noget specifikt omkring dette.

Mit bud er dog at stort set alle flyselskaber har en uniform, som man skal være iført, når man er på arbejde og der kan være regler i det enkelte flyselskab omkring hovedbeklædning.
Hvordan uniformen ser ud er op til det enkelte flyselskab. Oftest vil flyselskaberne have at deres uniform skal være i samme stil som deres logo. Typisk så spiller kulturen i det land flyselskabet kommer fra også en rolle. I Danmark vil en kvinde måske kunne bære et tørklæde omkring halsen udenpå deres skjorte.
Jeg har surfet lidt rundt på google, for at finde nogle eksempler på billeder af uniformer.
Et billede af en uniform fra SAS kan du se her:
I nogle muslimske lande,  bærer man som kvinde et tørklæde om hovedet i sin uniform. I Emirates, som er et af de rigtig store flyselskaber i Mellemøsten, bærer man som kvindelig stewardesse en form for hat med tørklæde. Et billede fra Emirates’ egen hjemmeside kan du se her:
Og her er et eksempel fra Etihad Airways. Også et flyselskab fra Mellemøsten:
Men der er også eksempler hvor uniformen er lidt anderledes i forhold til hvad man normal forventer. Hos Trans Maldivian Airways, der flyver i vandfly rundt på Maldiverne, der har man korte bukser i sin uniform. Dette skyldes at man oftest lander og starter fra en strand. Her ville det være temmelig upraktisk at have lange bukser og finde nypudsede sko på. Et billede (dog ikke fra deres egen hjemmeside) kan du se her:
Rent sikkerhedsmæssig skal det dog være sådan, at hvis der sker noget, så skal personalet i kabinen kunne iføre sig beskyttelsesudstyr, hvis der for eksempel opstår røgudvikling/brand. Her må uniformen ikke være lavet sådan at man ikke kan det. I sådan et tilfælde, tror jeg dog ikke at et tørklæde giver nogen problemer for man kan jo hurtigt tage det af. Den endelige beslutning vil jeg mene ligger hos flyselskaberne og ikke de lovgivende myndigheder.
På vegne af Spoerg-piloten.dk og med venlig hilsen
Henrik

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top