Q: Vi fik en skræmmende oplevelse på vores tur fra Rom til Kbh. Landingsstellet var slået…
Lufthavnes placering
Q: Jeg bor i Grønland hvor vores landingsbaner generel ikke er særlig lange, lige bortset fra vores eneste internationale lufthavn Søndre Strømfjord (Kangerlussuaq). Mit spørgsmål er meget simpelt. Hvor lang skal en landingsbane være i dag, her tænker jeg på en moderne opdateret lufthavn der kan modtage alle former for flyvemaskiner. Nogen lufthavne har en landingsbane på ca. 2800 meter, nogen 3000 meter, nogen 4000 meter, hvad er standarden for en moderne lufthavn?
A: Hej. Tak for dit spørgsmål. Et simpelt svar: banen skal være lang nok! Når man anlægger en landingsbane er der mange hensyn at tage. Dels er der de geografiske begrænsninger hvor den kan ligge mht bjerge, dale, kyster, ind og udflyvnings forhold, forventet trafikmængde, typer af fly man forventer, muligheder for fragt og passagerer til at komme frem og tilbage, milijø hensyn i form af støj, de geografiske herskende vinde og mange andre ting.
I den sammenhæng har man fundet ud af, at en god længde på en bane er ca 3000 meter. Derfra kan de fleste fly starte og lande – store som små. Nogle steder er banerne længere op til fx 4000 meter grundet fx temperatur, vindforhold. Andre steder er de kortere da enten geografien ikke tillader mere, eller det økonomiske aspekt i hvilke fly man forventer – ikke kræver mere og derfor gør banen billigere at bygge.
Nu er nogle fly større end andre, og vejer adskellige tons. Større fly har et såkaldt ACN nummer som skal være mindre end landingsbanens PCN nummer. Det betyder kort fortalt at flyets vægt på landings hjulene (ACN) ikke må overstige banens styrke (PCN). Læs mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_classification_number
En landingsbane i varme lande er typisk længere end den ville være i koldere egne af verden, uden der dog er en speciel formel. Det hænger sammen med at flyest ydeevne er mindsket i varmt vejr og flyet derfor skal bruge mere plads for at starte/lande. En landings bane må heller ikke have for stor stigning eller fald. Alle disse faktorer (og der er rigtigt mange) er blandt andet udspecificeret under den internationale standard for den slags i ICAO.
I dit nævnte exempel med Søndre Strømfjord – ligger banen/lufthavnen hvor den gør af gode grunde. Kysterne på Grønland er generelt høje (som på Færøerne) og det begrænser egnede geografiske steder. Dernæst giver det mening at anlægge en stor landingsbane hvor store fly kan lande og starte med større mængder fragt/passagerer. Store fly skal have plads til at vende i hver ende af landingsbanen samt der skal være plads til at skibe fx kan sejle ind med blandt andet brændstof.
Der er selvfølgelig mange flere aspekter i hvorfor en landingsbane ligger hvor den gør og har den længde den har. En ting kan du være sikker på – det er ikke tilfældigt.
Mvh
Christian
This Post Has 0 Comments