skip to Main Content

Kan man sætte pilot drømmen på standby efter man er uddannet?

Q: Hejsa, Jeg vil gerne lige høre om hvad der sker hvis man har uddannet sig som pilot, brugt de der 700.000 kroner som det koster, og så når man er færdig kan man ikke finde noget job? Kan man så godt gå tilbage til et andet job som man kan få igennem sin gymnasieuddanelse, og så komme tilbage et par år efter og stadig søge job, eller skal man fornye sit pilotcertifikat?

A: Situationen du beskriver, er hvad mange nyuddannede frygter og det er meget vigtigt at man INDEN man starter på uddannelsen har forstået alvoren og de risici en så stor investering medfører.

Det er individuelt hvilken rente man har fået forhandlet, men efter endt uddannelse og med en hovedstol på 700.000 vil de fleste skulle afdrage med ca 5- 7000 kr pr md. Her af er ca 2- 3000 kr renter og vi taler formegentlig om minimum 10 års afdrag og muligvis skal man sætte “tempoet” op på et tidspunkt. At starte en anden karriere med en pilot gæld er naturligvis ikke umuligt, men det vil “koste dyrt”. Vedr. spørgsmålet om det er muligt at “lave noget andet” efter endt udannelse og hvorledes det forholder sig med de opnåede certifikater – så vil det være muligt at lade sine certifikater udløbe. Der er forskellige grænseværdier man skal være opmærksom på. Hvor meget man skal igennem for at generhverve, afhænger i nogen grad af hvor lang tid der er gået. Teorien er formegentlig den mest tidskrævende at tage om igen. At vedligeholde sine certifikater kan være halv dyrt, men i de fleste tilfælde vil mit bud være maksimum 20.000 kr pr år- hvilket jo også er en slags penge, specielt hvis man er uden job.

Dilemmaet er at muligheden for at komme i job kan komme pludseligt og så er det bedst at man er klar til at “levere varen”. Et job interview består ofte af en række teoretiske prøver, dernæst en simulator prøve og endelig et person interview. Så hvis man har sat drømmen på standby kan det være svært at komme “up to speed” med kort varsel. Ofte er det dog ikke nok blot at klare sig godt igennem prøver og interview – det kan være man skal betale for en typerating. Desværre har udbud og efterspørgsel på job for nyuddannede medført at det er blevet normalt at man selv finansierer en typerating (ca 250.000 kr). Man skulle tro at det så medførte en job garanti- men nej.

Mange selskaber kræver man både er “rated” og at man har “erfaring på typen (3- 500 t er et ret normalt krav). I visse tilfælde betaler den nyuddannede sågar for “linetraining” for at blive mere attraktiv på jobmarkedet. Priserne ændrer sig løbende, men 200 timers træning kan måske godt løbe op i omkring 100.000 kr. Dermed ender den totale investering på OVER 1.000.000 kr (700.000 for uddannelsen, 250.000 for typerating og 100.000 for linetraining) vel og mærke uden at man på noget tidspunkt er garanteret job. Så tænker man måske at jobbet må give ”kassen”… men i mange selskaber vil startlønnen ligge fra ca 15.000- 25.000 kr. Efterhånden som man opnår erfaring vil lønnen stige, men de fleste steder vil der gå mange år før lønnen er oppe på 45.000- 50.000 kr pr måned, hvilket mange steder er maksimum af hvad man kan opnå som styrmand. Slutlønnen som Kaptajn ligger i mange selskaber på lige omkring 800.000 kr – og det er nok den at mange drømmer om… Det er vigtigt at understrege at disse tal er stærkt generaliserede og at der findes eksempler på lønniveau der ligger uden for begge ender af skalaen. Det kræver is i maven og en kombination af ihærdighed, netværk og sidst men ikke mindst held at komme i job.

En beslutning om en karriere i luftfart bør overvejes nøje. Det er et stort problem at danne sig et overblik og der findes mange “opskrifter” og veje til et pilot job. Flyveskolerne tilbyder informations møder og introduktion til branchen, men de vil altid stå med et problem med at de har en interesse i at du betaler ved kasse et, hos netop deres skole. Så selvfølgelig vil de prøve at få branchen til at fremstå så positiv som muligt. Ofte bruges historier om kommende store “pensions årgange”, konklusioner om manglende piloter ud fra flyselskabers fly ordrer etc.

Vi føler at vi vil have gode forudsætninger for at kunne tilbyde en realistisk introduktion til branchen, coaching og karriere rådgivning og vi er ikke bange for at argumentere for valg af en anden karriere, hvis vi møder folk der har urealistiske forestillinger om branchen. For dem der vælger en karriere i luftfart er vi klar til at tilbyde coaching, networking etc… Konceptet er ikke færdig udviklet og det vil “koste noget” men såfremt det har interesse skriver vi gerne dig på listen.

På vegne af spørg piloten, Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top