Q: Vi fik en skræmmende oplevelse på vores tur fra Rom til Kbh. Landingsstellet var slået…
Kan man flyve uden APU?
Q: Hej. Jeg var fornylig på en ferie til Rhodos med afgang fra Billund.
Og da vi skal til at afsted siger den kvindelige kaptajn over højttaleren, og jeg citerere ordret: ” Vores start procedure bliver idag lidt anderledes da vores APU ikke er virksom, så vi vil først blive skubbet ud med den ene motor tændt hvorefter nr. 2 motor bliver tændt efterfølgende” Så kommer mit spørgsmål må et passagerfly virkelig godt flyve uden at APU’en virker?
A: Det kommer an på hvilken flyvning der er tale om. En “normal” flyvning kan sagtens foregå uden APU. Ifølge B737 minimum equipment list (MEL) kan flyvninger uden APU finde sted hvis man ikke flyver Extended Range. Direkte kopieret fra vores manual: “Except for ER operations, may be inoperative.” Fejlen skal rettes indenfor 10 dage eksklusiv den dag hvor fejlen blev opdaget.
Hvis man derimod skal flyve ETOPS er det en anden sag. Her er det et krav et APU’en skal virke. ETOPS er flyvning som foregår på ruter hvor afstanden til en egnet alternativ flyveplads undervejs ligger længere væk end de normale 60 minutters flyvning med 1 motor. Du kan læse mere om ETOPS i et af de tidligere indlæg vi har skrevet. Du finder det ved at bruge vores søgefunktion her på siden.
Sidder på et fly hvorpå hjælpemotoren ikke virker. Hvad betyder det? Det hjælper ikke meget på min flyskræk trods 32 flyvninger på knap et år, hvor jeg efterhånden er blevet bekendt med flyets lyde og bevægelser. Dette er uvant og syntes ikke piloten forklarede hvad det egentlig betød. Turen var Aalborg-Kbh.
Den lidt bekymrede