Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Hvorfor er den vertikale sikkerhedsafstand mellem fly større end den horisontale?
Vi tror du har fået byttet om på fakta. Den vertikale sikkerhedsafstand er typisk (forudsat vi taler reduced vertical separation minima; ”RVSM” luftrum) 1000 ft, dvs. 300 m. I kontrolleret luftrum vil det ikke være tilladt for fly i samme højde at være så tæt på hinanden, altså to fly i f.eks. 5000 ft med blot 300 m fra hinanden horisontalt.
Fly bevæger sig naturligvis med forskellig hastighed alt efter type, og hvad højde de bevæger sig i. Normalt vil den maksimum tilladte hastighed i kontrolleret luftrum, når vi taler under 10.000 ft, være 250 knob, svarende til ca 465 km/t. Tager vi udgangspunkt i hastigheden på 465 km/t og en ”nul-vind” svarer det til, at luftfartøjet bevæger sig igennem lufthavet med en hastighed på ca 7,7 km i minuttet (465/60) eller ca 130 m i sekundet (465/60/60). Det vil altså kun tage knapt 3 sekunder for luftfartøjet, at bevæge sig horisontalt 300 m. Af den grund bruger flyveledelsen og piloter generelt meget større sikkerhedsafstande.
Her lidt tillægs info.
TCAS
Piloter vil generelt kunne se al anden kommerciel trafik på en skærm på flightdeck. Det skyldes, at flyveren opfanger andre flys transponder signal og omdanner det til et symbol på piloternes skærm. På den måde kan piloterne se højde og afstand til de andre fly, de har omkring sig. Det sker meget sjældent, men skulle det ske, at flyveledelsen ikke holder øje med anden trafik, og der opstår en situation med en potentiel konflikt (altså nær kollision), er moderne fly så smart konstrueret at et Traffic Collision Avoidance System (TCAS) træder i kraft. Piloterne skal dog stadig reagere og tage kontrollen med flyet samt følge TCAS instruktionerne for at undvige. Det bliver piloter dog trænet i løbende ved hvert simulator check, vi går til. TCAS systemet er designet, så vi undgår en kollision og overruler alle andre modtagne instruktioner vi har fået fra f.eks. flyveledelsen.
Generelt er det sjældent, medmindre der er tale om en anflyvning eller en start, at luftfartøjer kommer tættere end ca 15 km horisontalt af et andet luftfartøj i samme højde. 15 km sikkerhedsafstand horisontalt vil således (hvis vi anvender de samme tal, som før på 465 km/t) give de respektive piloter en del sekunder at reagere i, selv hvis begge luftfartøjer har retning lige mod hinanden. Ved head-on kurs vil begge fly bevæge sig med 130 m/sek altså en closure rate på 260 m/ sek, hvilket giver begge fly ca 58 sekunder til at reagere. Og her taler vi altså worst case og en direkte kollisionskurs.
Sikkerhedsafstande horisontalt på rejsehøjden
Når vi kommer op på rejsehøjden, stiger vores hastighed til væsentlig mere end 465 km/t og det er ikke unormalt, at vi med lidt medvind kan være tæt på en hastighed over jorden på 900- 1000 km/t, hvis vi flyver i højder over 10 km højde. Igen selvfølgelig afhængig af flytype og vejrforhold. Men grundet de højere hastigheder på rejsehøjden så vil afstandene (horisontalt) mellem luftfartøjer være langt større end, når vi flyver rundt under 10.000 ft i forbindelse med start og landing. Der er selvfølgelig en række regler for afstande, men det bliver hurtigt lidt langhåret, så vi har holdt det lidt basic.
Happy landings
Spørg Piloten
This Post Has 0 Comments