skip to Main Content

Hvordan klarer piloten at holde højden- tages jordens krumning med i højde målingen?

Q: Hvordan klarer piloten at holde højden- tages jordens krumning med i højdemålingen? Korrigerer piloten konstant sin højde for ikke at havne i for højt luftrum? Altså skal piloten hele tiden dykke næsen en smule eller gør flyet selv det?

A: Tak for dit spørgsmål. Generelt er det således i kommerciel trafik at piloterne anvender en autopilot til langt det meste af flyvningen. Det er således normalt kun i forbindelse med start og landing at piloterne vil flyve manuelt. Starten er faktisk eneste fase af flyvningen som ALTID udføres manuelt – landingen kan under de rette forudsætninger laves af flyets autopilot(er).

Når det kommer til at holde højden, så sidder der på flight deck op til flere højdemålere. I forbindelse med start og landing anvendes det aktuelle atmosfæriske tryk for lufthavnen. Oplysninger om atmosfærisk tryk gives som regel ved at piloter modtager lufthavnens automatiske vejr info -ATIS, Automatic Terminal Information Service. På mindre lufthavne, gives oplysningen om vejr første gang at piloterne “checker ind” på frekvensen.

Af en række årsager, overgår piloterne i løbet af climb fasen til at flyve på en fastsat setting for atmosfærisk tryk – kaldet “STANDARD”. Der findes en række procedurer i den forbindelse og man kalder for eksempel flyvning med standard højde settingen for “flight levels” og flyvning med det aktuelle tryk for “altitudes”… men det vil jeg undlade at komme nærmere ind på.

Faktum er at piloterne ikke tager hensyn til jordens krumning.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Jacob Lykke Barnewitz

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top