skip to Main Content

Hvordan kan man være kaptajn?

Q: Hvordan kan man være kaptajn?

untitled

A: Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du spørger om… Hvordan kan man være Kaptajn? Mener du hvad skal der til for at blive Kaptajn?

Som nyuddannet pilot må du faktisk allerede være Kaptajn (Pilot In Command – PIC), men man er dog begrænset til at være PIC på små fly i kommerciel trafik. I løbet af skoletiden tager man al teorien nødvendig for at kunne blive Kaptajn en dag – så det er ikke sådan at man senere hen i sin karriere skal retur og studere “Kaptajns teori”. Der foreligger en række lovkrav til minimum flyve erfaring, før at man må være Kaptajn på en større flyvemaskine. De fleste selskaber har dog interne krav til deres Kaptajner der er meget højere end lovkravene. De fleste lavpris selskaber jeg kender til, har f.eks. 3000 timer som værende minimum og i større selskaber i Mellemøsten er det ikke unormalt at de kræver 7- 8000 timers erfaring. Udover antallet af flyvetimer er der ofte også krav om at man har samlet timer på en passende størrelse flyver. Dvs. 7500 timer i en lille 4 personers cessna 172 vil ikke være godt nok til at man kan søge en stilling som Kaptajn på en A380 i Mellemøsten.

Udover selve flyveerfaringen skal man ofte også have demonstreret at man lever op til ”Kaptajns niveau”. De fleste piloter er i simulator hver 6 måned for at blive testet i diverse nødprocedurer og det er oplagt at man her løbende sørger for at uddanne sine styrmænd, så de en dag bliver “klar” til at kunne være Kaptajner. I store selskaber er det dog ikke nok at man selv er “klar” – det skal også være ens “tur” – og det er her at  senioritets princippet kommer ind. Senioritet fungerer således at du den dag du starter i firmaet modtager et ”nummer” (uanset hvad erfaring du kommer med) – f.eks. nr 852 (altså pilot nr 852 i rækken). Den person der har været længst i firmaet har nr. 1 og som folk på toppen går på pension (eller folk over dig på listen forlader firmaet) rykker du op og får et højere og højere nummer. I de fleste selskaber er fordelingen af Kaptajner og styrmand tæt på 50-50, så det vil sige at udnævnelsen til kaptajn i et selskab med 852 piloter vil ske omkring pilot nr 426 på listen. Hvor hurtigt man klatrer op af senioritets listen er svært at spå om, men ting som store pensions årgange eller at firmaet udvides, hvor mange der går på deltid etc. – alle disse kan være med til at sætte skub i tingene. I rute selskaberne (Legacy) er det ikke unormalt at der går 10- 15 år fra den dag man starter i firmaet, til at kan komme i betragtning til at  blive Kaptajn. Før man bliver udnævnt til Kaptajn, skal man også først bestå selskabets Kaptajns kursus. Selvom man klarer kurset er det ikke ensbetydende med at man kan “slappe af” – hver gang man skal i simulator skal man levere varen og det gælder for alle piloter uanset rang!

I lavpris selskaberne går tingene som regel lidt hurtigere og 6- 7 år er ikke uhørt – men man skal ikke tro at det er “nemmere” at blive Kaptajn her. Udnævnelsen til Kaptajn er ikke noget man automatisk er berettiget til, det er noget man skal gøre sig fortjent til. Der findes eksempler på piloter der aldrig bliver udnævnt til Kaptajn. Det er begrænset hvor mange selskaber der tager “direct entry” Kaptajner (altså hvor man starter som Kaptajn dag 1 man joiner firmaet) – som udgangspunkt skal man starte fra bunden igen (både løn og rang) når man skifter selskab uanset tidligere erfaring. Da man som pilot ofte stiger i løn for hvert år man har været i selskabet er der nogen piloter der taler om “gyldne håndjern”. Der er stor forskel på løn rundt omkring i branchen – de højeste lønninger for piloter ses som regel i Mellemøsten og Asien – og i Europa er det selskaber som BA, Lufthansa, AirFrance/ KLM hvor man bliver tilbudt den bedste pakke – SAS er i disse dage kravlet lidt ned af listen. Ofte bliver det dog ting som livskvalitet og jobsikkerhed der kommer til at veje højere end løn og pension – men i første omgang handler det som nyuddannet pilot om at få det første job og dermed erfaring. Senere hen i karrieren kan man måske tillade sig at vælge, men mange danske piloter ender med at starte en pendler tilværelse – måske pga. “gyldne håndjern” eller job sikkerhed hos en udenlandsk arbejdsgiver. Tit handler succes i branchen om at man skal have været på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt, med den rigtige profil, med de rigtige kontakter (netværk) og så en stor portion held. Flyveskolerne har selvfølgelig en interesse i at hverve nye pilot elever og de får det at komme i job som pilot til at lyde en del mere ligetil end hvad der er min erfaring. Der er stadig gode jobs i branchen og det er ikke sådan at jeg vil tale ALLE fra at blive piloter – men at man har fået et nøje indblik i branchen samt grundig rådgivning og coaching – vil jeg klart anbefale! Har du en drøm om at blive pilot vil jeg derfor anbefale dig at kigge forbi vores søster site www.propilots.dk hvor vi meget gerne hjælper dig med at finde frem til hvad der er det rigtige for lige netop dig!

Mvh

Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top