skip to Main Content

Hvor ofte bliver piloter tjekket af en læge som skal vurdere om piloten er sund og rask? Tænker feks på syn, hørelse osv.

Q: Hvor ofte bliver piloter tjekket af en læge som skal vurdere om piloten er sund og rask? Tænker feks på syn, hørelse osv.

Mit svar til dig er gældende for kommercielle piloter.

En oversigt over flyvelæger (AME) i Danmark, findes her http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Luftfart/Uddannelse-og-helbred/Helbred/Flyvelaeger/Flyvelaeger.aspx

Disse flyvelæger har godkendelse til at foretage lægeundersøgelser med henblik på fornyelse af kommercielle certifikater. Et kommercielt certifikat er nemlig gyldigt under forudsætning af, at piloten har en gyldig medical samtidig skal piloten påstå løbende flyveprøver ofte både internt i selskabet samt overfor luftfartsmyndighederne. Er piloten indehaver af et EASA certifikat kan undersøgelserne foretages i et land, der godkender EASA certifikatet. (Europæisk fællesgodkendelse).

Piloter der flyver kommercielt med et EASA certifikat, skal opfylde kravene til en EASA Class 1 medical – her kan du læse mere om kravene til en EASA Class 1 medical. Der findes særlige regler for en første-gangsundersøgelse.

https://www.caa.co.uk/Aeromedical-Examiners/Medical-standards/Pilots-(EASA)/By-class/Medical-standards-for-EASA-pilots/

I forhold til tidsinterval og hvad der skal undersøges ved længeundersøgelsen giver følgende dig et indblik.

Herudover skal der tages stilling til undersøgelse såfremt der har været en hospitalsindlæggelse, et ulykkestilfælde eller langvarig sygemelding. Indehaveren skal selv meddele dette til myndighederne.

Ligeledes kan piloter pålægges yderligere undersøgelser, evt. ekstra sygdomsbehandling etc.

Der gælder lignende regler for privatpiloter, flyveledere og kabinebesætningsmedlemmer.

På vegne af og med venlig hilsen

 Spørg Piloten

Kommentarer

kommentarer

This Post Has One Comment

  1. Kender man grunden til, at Mogens Tangø fra Flyvemedicin-CPH er blevet suspenderet? Først blev AeMC’et lukket og nu også hans personlige autorisation. Der står intet om suspensionen på hans hjemmeside, men hans navn er fjernet fra Trafikstyrelsens liste over danske flyvelæger. Flere af dem, jeg arbejder sammen, har fået deres tider hos ham annulleret, og de har fået meget forskellige forklaringer. En af mine venner, der arbejder i Trafikstyrelsen, siger, at han ALDRIG får sin autorisation tilbage, men flere af mine andre venner har af hans sekretær fået at vide, at han kan lave undersøgelser igen om to uger. Jeg bruger selv en anden flyvelæge, men flere af mine kolleger er kommet i vanskeligheder pga inddragelsen af Mogens Tangøs autorisation. Hvad sker der?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top