Du har måske læst vores undersøgelse tilbage fra 2022 omkring "hvor nemt er det at…
Hvor mange dage er man af sted når man flyver, og hvor meget arbejder man cirka om ugen?
Q: Hvor mange dage er man af sted når man flyver, og hvor meget arbejder man cirka om ugen?
A: Der gives mange svar til dit spørgsmål, da der er mange forskellige slags jobs som pilot. Alt efter om man flyver rutetrafik (SAS, Norwegian osv), fragt, business (VIP) eller for en privat ejer. Dertil er der yderligere forskel om man flyver lange ruter eller korte ruter, så der er rigtig mange svar til dit spørgsmål. Jeg vil dog forsøge at komme med et par forklaringer/svar på dit spørgsmål.
Jeg tænker, at en typisk arbejdsdag for en der flyver kortere ture i f.eks. SAS, kunne starte fra morgenstunden af ca. kl. 6 med den første tur, hvorefter man så flyver tilbage igen. Så har man sikkert nogle flere ture i løbet af dagen og ender sin dag engang om eftermiddagen efter at have fløjet en 2-3 ture i alt.
For mit eget vedkommende (jeg flyver business) er jeg afsted på arbejde i 2 uger af gangen, hvor jeg ikke kommer hjem. Så har jeg til gengæld også 2 uger fri, når jeg er hjemme. Sådan kunne det også være, hvis man flyver for en privat ejer, da det også kan sammenlignes med business flyvning. Jeg vil tro, at denne slags flyvning er der, hvor man er mest væk hjemmefra. Der findes dog også piloter, som flyver ruteflyvning i et udenlandsk selskab og måske er på arbejde 1 eller flere måneder af gangen og så har fri et stykke tid, hvor de kan nyde tiden hjemme i Danmark. Så der er egentlig rigtig mange forskellige måder at arbejde på som pilot og det er helt op til en selv, hvad man kan og vil leve med.
Overvejer du selv at blive pilot? Hvis dette er tilfældet, er vi her på ProPilots et team af piloter, som kan vejlede og svare på evt. spørgsmål du måtte have. Det er nemlig en stor beslutning at gå pilotvejen, da man selv skal betale uddannelsen, som nemt løber op i 600-700.000 kr, så man vil jo helst være helt sikker, inden man træffer dette valg og betaler dette store beløb. Vi kan lave et såkaldt “reality-check”, for at afstemme dine forventninger imod hvordan branchen virkelig er og du derved vil få en god indsigt i, hvordan livet som pilot kan være. Hvis du seriøst overvejer at blive pilot, kan jeg kun på det kraftigste anbefale dette “reality-check” til at starte med. Du kan læse nærmere om disse muligheder på vores hjemmeside www.propilots.dk og blot skrive tilbage til mig, hvis det er noget, du gerne vil gå videre med. Så har jeg nemlig nogle spørgsmål til dig, hvor dine svar danner grundlag for vores videre coaching/vejledning af dig.
På vegne af:
www.spoerg-piloten.dk & www.propilots.dk
samt med venlig hilsen
Simon A. Schmidt
This Post Has 0 Comments