skip to Main Content

Hvad er den bedste årsløn som pilot på og i hvilket flyselskab?

Q: Hvad er den bedste årsløn som pilot på og i hvilket flyselskab?

A: Det er jo umiddelbart et temmelig enkelt spørgsmål, men dog ikke helt så nemt at svare på. Først skal vi sørge for at sammenligningsgrundlaget er det samme – altså taler vi efter skat eller før skat? Indregner vi værdi af pension, “frynsegoder” samt forsikringer og den slags?

I min besvarelse har jeg fokuseret på hvilke lønninger der er realistiske for en pilot der starter i dag – og når jeg længere nede besvarer dit spørgsmål, så har jeg kigget på hvad piloten har EFTER skat uden hensyntagen til værdien af frynsegoder (billige rejser for familien f.eks.), forsikring samt pension – det vil gøre det alt for komplekst at indregne. Det lyder måske lidt kryptisk formuleret – “en pilot der starter i dag”? – Grunden til at jeg skriver således, er at mange selskaber opererer med flere lønskalaer alt efter hvornår du startede i selskabet. F.eks. var det i “gamle dage” i Cathay Pacific helt fantastisk, da de havde “A-skalaen” – her kunne en kaptajn måske komme over en årsløn på 2,5- 3 millioner danske kroner… “A-skalaen” har i mange år ikke været muligt at opnå for nye piloter og man har siden skåret ned på de vilkår og lønninger man tilbyder nye piloter -ikke bare i Cathay Pacific – men i hele branchen generelt.

Indenfor luftfart er det ikke unormalt at man som pilot, lønmæssigt stiger efter hvert år. Det pudsige er også at såfremt man skifter selskab – så ryger man typisk ned på løntrin 1 igen i det nye selskab… dette er det der i branchen omtales som “gyldne håndjern” og det rammer mange danske piloter der starter deres karriere i udlandet. Her opnår de måske status som kaptajn og måske 70- 80.000 DKK per måned (før skat) og skal de tilbage til Danmark skal de acceptere en stilling som styrmand til måske 25- 30.000 DKK per måned (før skat). Desuden kan et par års anciennitet i et selskab give en jobsikkerhed – da det typisk er “last in first out” der er praksis i tilfælde af nedskæringer. Det er den slags der ofte er medvirkende til at en stor del af danske piloter ender med at pendle, i stedet for at skifte til en dansk arbejdsgiver.

Jeg arbejder i UK på 10. år og jeg er en af de danske piloter der pendler.  Jeg startede på trin 1 og jeg er nu på løntrin 11 af 20. Hos os tager det typisk 15 år fra man starter som styrmand til at man bliver kaptajn – heldigvis bevarer man (som reglerne er lige nu på den “gamle kontrakt”) sit løntrin når man går fra styrmand til kaptajn – så sker det for mig ved løntrin 16 som styrmand, så ryger jeg over på løntrin 16 som kaptajn. Den skala (samt pension) jeg er på, tilbydes ikke nye piloter. I stedet tilbydes en fladere skala med kun 5 trin. Rent praktisk er startlønnen (på trin 1) højere end da jeg startede, men tilsvarende er den også lavere i toppen (på trin 5). Hvor jeg arbejder i UK får en styrmand (på den nye kontrakt) i startløn ca. 50.000 DKK (før skat) og efter 5 år ca. 60.000 DKK i grundløn – dertil kommer tillæg som per år typisk ligger på 75.000- 200.000 DKK.  Vi ansætter typisk piloter der allerede har erfaring (typerating og 500 timer på typen) – så det er ikke et typisk sted at komme ind for en nyuddannet pilot. Nu skrev jeg tidligere at det tog ca 15 år at blive kaptajn – men jeg nævnte kun 5 løntrin som styrmand på den nye skala… det betyder blot at efter 5 år så stiger styrmanden ikke længere i løn – først såfremt han/ hun bliver kaptajn stiger lønnen igen. En kaptajn får i startløn hos os (på den nye kontrakt) ca 90.000 DKK (før skat) og en slut løn på ca 110.000 DKK (før skat)- tillæggene er en anelse højere for kaptajner og ligger vel årligt på 150.000- 300.000 DKK. Såfremt man har en position i træningsafdelingen eller i management – så får man et tillæg – en simulatortræner (hos os) får f.eks. ca. 250.000 DKK ekstra om året – dvs. som simulator træner (som stadig også flyver “rigtigt” ved siden af at være træner)  på et godt år, med mange tillæg, kan man tjene ca 1.5- 1.7 million DKK (før skat) på den nye kontrakt. Det er vel blandt de højeste lønninger man finder lige pt i Europa.

Man skal lige være påpasselig med hvordan det forholder sig med skat i udlandet hvis ens centrum for livsinteresser er i Danmark. Personligt har jeg altid ofret penge på at lade en revisor/ advokat med speciale i beskatning for piloter, lave min selvangivelse – jeg vil nemlig kunne sove om natten og ikke risikere en ekstra regning… og lige for at der ikke skal spekuleres i det – jeg betaler fuld UK skat af hele min indtægt.

Generelt er det således at piloter i selskaber som British Airways (BA), AirFrance/ KLM, Lufthansa er blandt de selskaber i Europa som betaler deres piloter bedst og vi snakker grundløn for kaptajner på øverste løntrin på omkring 1.5 millioner DKK (før skat) – dertil kommer tillæg osv. så jeg vil tro at toplønnen i Europa er omkring 2 millioner DKK (før skat). Typisk kan man dog i lowcost selskaberne, som f.eks. EasyJet – pga. hurtig udnævelse til Kaptajn, opnå en højere løn (mens en pilot i f.eks. BA stadig er styrmand) – men over en hel karriere (såfremt man bliver i samme selskab) vil BA piloten rent lønmæssigt “vinde”. Generelt er det således at lønningerne er højere såfremt man flyver passagerer end fragt… højere hvis man flyver jet end propel… og til dels højere hvis man flyver en stor flyver i forhold til en mindre flyver – selv indenfor samme selskab.

Det kan være lidt farligt at tale om løn så åbent som jeg har gjort det – for der er måske nogen som enten bliver forarget eller måske motiveret på den baggrund. Det er vigtigt også at huske på at piloten i dag typisk har ofret 1.000.000 DKK på sin uddannelse og at dette lån typisk skal betales tilbage på 10 år efter endt uddannelse. Det giver (alt efter renten naturligvis) typiske afdrag på omkring 12.000 DKK per måned… Desværre er det ikke unormalt at man i branchen (for nyuddannede) ser ordninger hvor de nyuddannede tilmed betaler for at få erfaring (linetraining) – eller lønninger omkring 15- 20.000 DKK (før skat) – og der er desværre også eksempler på piloter der ikke kommer i job i mange år og som måske giver op til sidst. For de piloter der er heldige at komme ind i de “gode” selskaber er der selvfølgelig lys for enden af tunellen – men at komme i job efter endt uddannelse er bestemt ikke nemt og ofte har man kun “et skud i bøssen” for at komme ind. Det er blandt andet derfor at vi har startet www.propilots.dk op. Her kan man få hjælp af erfarne piloter både før, under og efter uddannelsen – helt frem til den dag hvor man selv er blevet etableret i branchen.

Nå, jeg har stadig ikke svaret dig på dit spørgsmål… Lige nu vil mit bud være at man som pilot opnår den “bedste overall pakke” rent lønmæssigt i Mellemøsten – men kontrakt jobs i Fjernøsten (hvis man indregner bonus) kan i nogen tilfælde være ligeså gode eller måske bedre.

Selskaberne i Mellemøsten kan typisk tillade sig at stille høje krav til både den flytype samt timeantallet at den enkelte pilot har fløjet. Kravene (for at kunne søge) varierer alt efter udbud og efterspørgsel- men typisk skal man have ca. 5 års erfaring (ca 4000 timer)  på en jet flytype over 50 tons. – dvs. f.eks. en B737 eller A319/ 320. Har man denne erfaring, og består man optagelsesprøverne, kan man komme ind som styrmand i f.eks. et selskab som Emirates, Qatar eller Etihad som er selskaber som betaler rigtig godt. Typisk tilbyder selskaberne i Mellemøsten en pakke bestående af bolig, “regninger” (el og vand), sundhedsforsikring samt tilskud til international skole for evt. børn. Boligen er normalt en villa i et pænt og nydeligt kvarter, men ønsker man selv at finde et alternativ er det også muligt og i dette tilfælde får man en housing allowance udbetalt hver måned. Når vi skal regne på hvad pakken er “værd” i danske kroner, spiller ting som valutakurser naturligvis ind. Lige nu er dollaren rimelig fordelagtig i forhold til mange andre valutaer (og det er den valuta lønnen bliver betalt i) – så pakken i danske kroner er lige nu temmelig god. Det hjælper også kraftigt at der i Mellemøsten ikke er de store skatter og afgifter så din løn bliver udbetalt stort set ubeskåret. Nå, men nu vil jeg ikke trække den længere og der er selvfølgelig tale om ca tal…. men 60.000 DKK er hvad en Styrmand i Mellemøsten kan forvente at have udbetalt hver måned. Som i så mange andre selskaber forholder det sig typisk således at kaptajner får 30- 40% mere en styrmænd – så dvs. omkring 90.000 DKK efter skat per måned. Vælger man selv at sørge for bolig er det ikke unormalt at housing allowance kan udgøre omkring 20.000 DKK.

Mht. pension – så er det ofte skruet sådan sammen at piloterne i Mellemøsten opnår en loyalitet bonus efter de har været 5 år eller længere i selskabet.

Det hele lyder måske fantastisk – men der er naturligvis mange ting man skal være opmærksom på inden man springer ud i et eventyr i Mellemøsten eller pilot i det hele taget. Vi har piloter på vores team af rådgivere, der har megen værdifuld viden – du kan læse mere her www.propilots.dk og naturligvis er spørgsmål mere end velkomne!

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has One Comment
  1. Kræver du finder dig en kæreste der er opsat på at passe
    ungerne og påfuglene mens du er på lange ture…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top