skip to Main Content

Hvad er “pay to fly”?

Hvordan fungerer pay to fly schemes?

Pay to fly er slang for et “tilbud” til en uerfaren pilot om at få erfaring mod betaling. Man køber f.eks. 300- 500 timers erfaring på en B737 eller A319 over 6- 9 måneder.

I praksis får man “job” i et selskab, men det kan være helt uden løn eller til en markant lavere løn. Der kan dog være grå-zone tilfælde, hvor det er svært at sige om det er pay to fly eller ej. Generelt i branchen er det vores indtryk at setup, hvor en uerfaren pilot opnår en lav løn eller dårlige forhold, ofte kaldes pay to fly.

Hvad koster pay to fly schemes?

Det er svært at sige præcist, for det er lidt ligesom en vare der handles alt efter udbud og efterspørgsel. En variant af pay to fly man ofte ser er, at man køber en typerating og dernæst erfaring i en samlet pakke. Det kan gøre det lidt svært at sige præcist hvad prisen er for selve erfaringen, hvis det ikke fremgår helt klart af kontrakten. Ofte er det dog muligt at komme med et fornuftigt bud. En typerating koster nemlig typisk omkring 150.000 DKK alt efter type, så hvis pakken man køber koster 350.000 DKK udgør pay to fly delen ca 200.000 DKK.

Hvor udbredt er pay to fly schemes?

Pay to fly schemes fordømmes generelt i branchen af erfarne piloter og pilot fagforeninger, så udbredelsen er begrænset og ofte kan det være at pay to fly schemes “går lidt stille med dørene”. Er der piloter som er villige til at betale for pay to fly kan det dog være svært at stoppe disse schemes. Pay to fly schemes ses typisk i tider med mange arbejdsløse piloter på markedet og de forudsætter naturligvis, at der er piloter som er i stand til at betale for at få et job. Pay to fly har det med at opstå lige når branchen går fra dårlige tider til bedre tider. Pay to fly har det med at dø ud ligeså hurtigt som de opstår.

Hvad er forskellen på cadet schemes og pay to fly schemes?

Cadet schemes er typisk aftaler der indgås fra et tidspunkt før man starter pilot uddannelsen. Et cadet scheme indeholder som regel et forhold omkring fast-ansættelse. Parterne (elev og luftfartsselskab) har også ofte en økonomisk aftale i form af en bonding. En bonding kan være en aftale om at eleven forpligtiger sig til at arbejde X antal år for selskabet. Brydes denne aftale af eleven koster det en nærmere defineret bod, som ofte fastsættes ud fra hvor lang tid der er tilbage af aftalen. I det fleste cadet schemes er det stadig således at eleven betaler for egen pilot uddannelse. Ofte er der endda tale om et højere beløb end hvad en typisk pilotuddannelse koster, men da der foreligger en aftale om ansættelse efter pilot uddannelsen kan det være nemmere for eleven at opnå finansieringen af uddannelsen. At cadet schemes typisk koster mere end en “normal pilot uddannelse” hænger ofte sammen med at luftfartsselskabet ønsker at træningen skal foregå i et specifikt trænings miljø og med flere timer end normalt, eller at pilotuddannelsen indeholder en typerating.

Pay to fly er ofte muligheder der tilbydes efter eleven har taget pilot uddannelsen. Ser man på pay to fly schemes, så er der sjældent nogen aftale omkring fast-ansættelse. Forholdet om fast-ansættelse er ofte en slags fiktiv gulerod, der gives. “Gode muligheder for fastansættelse efter aftalens ophør” – det koster ikke noget at skrive den slags og det kan være varm luft.

Udbud af cadet schemes og pay to fly sker ofte på forskellige tidspunkter.

Helt simpelt:

  • Cadet schemes ses typisk i perioder hvor der er piloter på markedet.
  • Pay to fly ses typisk i perioder hvor der er mange piloter på markedet.

Cadet schemes kan være en måde hvorpå et luftfartsselskab sikrer sig et flow af piloter. Er der generelt et stort udbud af piloter er der måske ikke brug for at et luftfartsselskab har et cadet scheme. Typisk engagerer et luftfartsselskab sig nemlig både økonomisk og træningsmæssigt i et cadet scheme.

Husk at læse det med småt i forhold til pay to fly schemes

Vi har desværre set eksempler på kontrakter hvor f.eks. beløbets fulde størrelse skulle betales såfremt eleven ikke bestod typeratingen eller ikke performede til luftfartsselskabets forventning. Det vil sige det beløb man havde betalt for at flyve de 300- 500 timer kunne være tabt, såfremt man havde problemer under træningen og “firmaets forventning” kan være en slags gummi paragraf som kan være svær at modbevise. Det kan i sådanne tilfælde være en ligefrem god forretning for et selskab at have nogen der ikke klarer sig godt, og det er klart at det er en farlig forretningsmodel set fra elevens vinkel.

Derfor kan det være en rigtig god idé at få læst kontrakt forholdene igennem, så man er helt afklaret med hvad man går ind til.

Er pay to fly schemes en god idé?

Selvom pay to fly vejen giver et job i sidste ende er det en meget dyr løsning og måske udtryk for hvor hård kampen er for at komme i job som pilot. Først betaler man ca. 700.000 DKK for pilot grunduddannelsen, dernæst 150.000 DKK for en typerating for så at arbejde 6- 9 måneder uden løn OG betale 200.000 DKK for pay to fly. Vi er dermed over en million DKK.

Mange mener naturligvis, at man skal afholde sig fra at betale for at få et job. Det ændrer dog ikke ved det faktum, at de der går denne vej,  køber sig foran i køen. I forhold til (måske) at gå 2- 3 år uden job, er pay to fly at foretrække for nogen. Efter pay to fly forløbet har man opnået en erfaring, hvor man kan få et “rigtigt” job og måske derfor vælger nogen at gøre det, selvom der er mange grunde til IKKE at gøre det.

Hvad tjener en pilot?

Se med her i en youtube video omkring pilot pay

Lad os hjælpe dig med dine pilotdrømme

I denne video taler vi om hvordan branchen ser ud i en Covid-19 tid og de forskellige forventninger

Uanset hvornår du påtænker at starte uddannelsen til pilot, kan det være en god idé at være velforberedt på hvad branchen har at byde på. Vores e-bog om hvordan man bliver pilot, indeholder en række tips og informationer.

Du kan også skrive til os på contact@askapilot.net eller ringe til os på +45 5352 7700 hvis du gerne vil have en til en rådgivning. Vi giver gerne 15 minutters gratis rådgivning på telefon, så du kan prøve om det er noget for dig.

Mvh

Spørg Piloten/ Ask A Pilot

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top