skip to Main Content

Hvad er de bedste flyselskaber at arbejde for?

Hvad er de bedste flyselskaber at arbejde for?

Et relativt nemt og direkte spørgsmål. Alligevel rigtig svært at svare på. I en nylig undersøgelse foretaget af European Cockpit Association (ECA), har piloter udtalt sig anonymt om arbejdsforhold i diverse selskaber. Det har ført til et scoreboard over de bedste airlines at arbejde for udfra en række parametre.

Men før vi kaster os over listen, så lad os lige huske på at statistik kan være meget taknemmelig. Det er derfor vigtigt at forholde sig kildekritisk til resultatet, men lad os komme tilbage til det senere.

Resultatet af ECA’s undersøgelse

Baseret på testresultatet placerer ECA airlines i 5 kategorier.

    • Social Excellence (80-100 point) Kariereselskab
    • Social Partner (60- 79 point) Et godt selskab, men plads til forbedringer
    • Social Snail (40- 59 point) Gode aspekter, men på nogen områder bagud
    • Social Misfit (20- 39 point) Generelt et dårligt sted at være, utilfredshed på mange områder
    • Social Junk (0- 19 point) Et selskab piloter typisk forlader så snart de kan

31% af de udvalgte Airlines opnår højeste kategori. Som man scroller ned af listen, vil de fleste nok opleve en del ukendte navne, hvilket meget godt illustrerer, at branchen har en række selskaber, som de færeste kender til.

For en dansk nyuddannet pilot er drømmen typisk at flyve for SAS, Norwegian eller Sunclass (tidl Thomas Cook, tidl MyTravel). Men hvordan rangerer disse selskaber i forhold til hinanden, og er der nogen Skandinaviske selskaber der topper disse tre?

  • SAS 72%
  • Norwegian 74%
  • Sunclass 84%

Skandinaviske selskaber der topper de tre populære selskaber:

  • Wideroe 97%
  • Novair 97%
  • Norwegian Air Ambulance 96%
  • Jettime 92%
  • Nordic Regional Airlines 91%
  • Sundt Air 91%
  • Flyr 90%
  • StarAir 87%

Men man bør spørge sig selv, om det resultat nu også kan være rigtigt? Er SAS og Norwegian virkelig et SÅ dårligt selskab at arbejde for? Graver vi lidt dybere, finder vi ud af hvor mange piloter, der har deltaget i undersøgelsen for de respektive selskaber:

  • SAS 313
  • Norwegian 92
  • Sunclass 7

Og tilsvarende for de selskaber der ifølge undersøgelsen topper de tre:

  • Wideroe 90
  • Novair 4
  • Norwegian Air Ambulance 1
  • Jettime 8
  • Nordic Regional Airlines 31
  • Sundt Air 3
  • Flyr 7
  • StarAir 4

Bundskraberne af Skandinaviske selskaber, inklusiv antal af piloter der har stemt:

  • Bluebird Nordic 22% 7
  • Braathens 26% 1
  • West Atlantic 44% 8
  • SunAir 44% 1
  • Danish Air Transport 52% 4

Men vent nu lige lidt. Analyserer vi eksempelvis kort på SAS resultatet, skal vi blot se på en anden artikel fra ECA “Terminated Employees warn SAS against taking of without them” 25. Oct. Det fremgår at ECAs undersøgelse blev gennemført i juli- september 2021, og det er dermed muligt, at konflikten har påvirket stemningen blandt SAS’s piloter. Mange af Norwegians piloter fik en hård medfart, idet de var ansat af underselskaber, der hurtigt opsagde deres kontrakt under Covid-19, hvilket igen kan have været medvirkende til en dårlig stemning.

Men kan man bruge et resultat, der bygger på eksempelvis under 10 piloters oplevelser? At 7 piloter i Sunclass har udtalt er vel lige lovlig lidt? Ja og det bliver vel helt krotesk, når man bygger et resultat om arbejdsforhold for en airline baseret på en enkelt pilots raport?

Den overordnede konklusion er, at ECA forsøger at lave en hjælpsom rapport og den vil sikkert være velkommen og blive brugt af de Airlines, som er højt på listen. Man skal nok passe på med at ligge alt for meget i validiteten for… statistik kan være taknemmelig.

Du kan se ECAs fulde rapport her.

Happy Landings

Spørg Piloten – Ask A Pilot

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top