Hvad er et Pilot Cadet Scheme? Det er faktisk et godt spørgsmål, for Pilot Cadet…
Forskelle på jobbet for piloter der flyver henholdsvis short-haul og long-haul.
Q: Jeg har tænkt lidt over hvilke forskelle der er på jobbet for piloter der flyver henholdsvis short-haul og long-haul. Er der forskelle på løn, arbejdstimer, erfaring ved ansættelse og andet – alt efter om man flyver long haul eller short-haul?
A: Lad mig indlede med at slå fast, at der er store variationer i piloters arbejdsforhold alt efter selskab.
Hvis vi starter med spørgsmålet omkring erfaring – så er der mht certifikat i princippet ikke noget der afholder en nyuddannet fra at starte karrieren med en fly type der opererer long-haul. Der er dog tradition i branchen for at det kræver en del erfaring først. Grundene hertil kan være mange. En pilot på long haul vil typisk flyve 2- 4 lange ture pr md af forskellig varighed. Før og efter en lang tur vil man have et par dage fri og der vil ofte være regler for hvor lang tid der må gå før man må flyve en tur “east” og så en tur “west” – (grundet tidszonerne). I “gamle” dage var det ikke unormalt for long haul piloter at ligge “ude” på stop i en uges tid, før de fløj hjem igen – men i dag hører det efterhånden til sjældenhederne og i stedet udfører piloterne såkaldte “bullits”… (terminologi for en tur over atlanten med minimum rest før man flyver retur igen). Long haul flyvningen har for mange stadig en charme og den appelerer stadig til mange, men realiteten for mange piloter er dog at de ikke kommer til at flyve long haul i deres karriere med mindre de aktivt går efter det. Enkelte selskaber flyver udelukkende long haul, men ellers er det typisk de store “legacy selskaber” hvor man vil have chancen for at have en karriere med både short haul og long haul uden at man skal skifte selskab.
Pt. er det maksimale antal flyvetimer for en pilot 900 pr år og den grænse er det mere realistisk for en short haul pilot at ramme end for en long haul pilot. Der i mod vil antallet af “duty hours” eller lad os kalde det “time away from base” ofte være langt højere for en der flyver long haul.
Mht. lønnen så er der ofte en sammenhæng mellem størrelsen på fly og løncheck, men selv med samme basis løn vil en long haul pilot ofte blive betalt højere, da der betales tillæg kaldet “per diems” (mad penge) pr time man er væk fra sin base. Generelt vil det også være således at piloter der flyver med passagerer bliver betalt højere end deres kollegaer der flyver med fragt – men som jeg indledte svaret med så findes der store variationer i branchen og ovennævnte er stærkt generaliseret.
Se evt dette indlæg mht jobbet som pilot: https://spoerg-piloten.dk/om-jobbet-som-pilot/livet-som-pilot/
På vegne af spørg piloten,
Søren
This Post Has 0 Comments