skip to Main Content

Flyvning med Air Asia

Q: Jeg står og skal planlægge en tur til Thailand og i den forbindelse skal vi flyve fra Chiang Mai til Phuket.

Air Asia er dem som har de tider der passer bedst, samt priserne ser gode ud. Men jeg er lidt i tvivl mht. deres sikkerhed, Jeg syntes der er en del splittede holdninger når jeg googler dem.

Hvordan kan man undersøge det bedst, da jeg ikke syntes man skal gå på kompromi med sikkerheden.

Og da der har været nogle ikke så gode situationer med bla. Bangkok Airways og Phuket air, er jeg lidt i tvivl, om hvorvidt det er sikker at flyve med Air Asia.

A: Hej Jakob, Tak for dit spørgsmål,

EU-kommissionen og Europa Parlamentet har vedtaget at indføre “sortlistning” af de flyselskaber, der ikke lever op til de internationale sikkerhedsstandarder.

De europæiske luftfartsmyndigheder checker jævnligt sikkerheden i fly fra tredjelande ved uanmeldte inspektioner, og resultaterne indrapporteres til en fælles-europæisk database. De nationale luftfartsmyndigheder i EU vil fremover skulle indberette usikre selskaber til EU.

Samtidig er EU’s luftfartseksperter blevet enige om at også hele lande kan komme på listen. Hvis luftfartsmyndighederne i et land ikke lever op til deres ansvar og tilsynsforpligtelser, kan alle luftfartsselskaber hjemmehørende i det pågældende land udelukkes fra EU’s lufthavne.

Selvom luftfart fortsat er den sikreste transportform, vil indførelsen af listen bidrage til at fokusere yderligere på vigtigheden af at overholde de internationale standarder for flyvesikkerhed. Indførelsen af den sorte liste vil have en præventiv effekt, når luftfartsselskaber fra tredjelande ønsker at oprette ruter til lande indenfor EU-fællesskabet.

Listen opdateres hver tredje måned af EU-kommissionen på basis af en vurdering foretaget af medlemslandenes luftfartseksperter i den særlige “sortliste-komité”. Hvis der afdækkes akutte sikkerhedsmæssige problemer med et luftfartsselskab, kan de nationale luftfartsmyndigheder udstede et nationalt forbud og rette henvendelse til EU for at få sat et luftfartsselskab på listen.

Hvis et luftfartsselskab ønsker at blive slettet fra listen, kan det henvende sig til de nationale luftfartsmyndigheder indenfor EU eller til EU-kommissionen. EU’s luftfartseksperter vil derpå grundigt vurdere sikkerheden hos pågældende selskab før der træffes beslutning om, hvorvidt det fortsat skal stå på den sorte liste. Luftfartseksperternes vurdering baserer sig bl.a. på rapporterne fra de uanmeldte inspektioner af fly, der løbende foretages af de nationale luftfartsmyndigheder i EU’s lufthavne.

Kriterierne for hvornår en luftfartsselskab eller et land vil blive sat på den sorte liste er bl.a.:

◦Ved anvendelse af dårligt vedligeholdte fly ◦Når et luftfartsselskab ikke er i stand til at dokumentere, at man har rettet fejl, der er blevet påpeget ved de inspektioner, der udføres af luftfartsmyndighederne i EU ◦Hvis luftfartsmyndighederne i det land, hvor pågældende luftfartsselskab er hjemmehørende, ikke er i stand til at få rettet op på de kritisable forhold i selskabet.

Den ajourførte EU-liste omfatter alle luftfartsselskaber, der er certificeret i 21 lande, hvilket vil sige 273 kendte luftfartsselskaber, som har komplet forbud mod at beflyve Den Europæiske Union: Afghanistan, Angola, Benin, Republikken Congo, Den Demokratiske Republik Congo, Djibouti, Ækvatorialguinea, Filippinerne, Gabon (med undtagelse af tre luftfartsselskaber, der opererer med visse begrænsninger og betingelser), Indonesien (med undtagelse af seks luftfartsselskaber), Kasakhstan (med undtagelse af ét luftfartsselskab, der opererer med visse begrænsninger og på visse betingelser), Den Kirgisiske Republik, Liberia, Mauretanien, Mozambique, Sierra Leone, São Tomé og Príncipe, Sudan, Swaziland og Zambia.

Listen omfatter også fire individuelle luftfartsselskaber: Blue Wing Airlines fra Surinam, Meridian Airways fra Ghana, Silverback Cargo Freighters fra Rwanda samt Rollins Air fra Honduras.

Desuden omfatter listen elleve luftfartsselskaber, der har tilladelse til at flyve i EU under strenge restriktioner og på nærmere bestemte betingelser: Air Astana fra Kasakhstan som nævnt tidligere, Air Koryo fra Den Demokratiske Folkerepublik Korea, Airlift International fra Ghana, Air Service Comores, Afrijet, Gabon Airlines og SN2AG fra Gabon, Iran Air, TAAG Angolan Airlines, Air Madagascar, som er certificeret i Madagascar og Jordan Aviation som er certificeret i Det Hashemitiske Kongerige Jordan

Dette er den attende ajourføring af listen over luftfartsselskaber der ikke må beflyve EU. Den nye liste træder i stedet for den foregående. Listen kan du finde her: http://ec.europa.eu/transport/air-ban/list_en.htm

Du kan prøve at checke nogle af de her links ud, hvis ikke du allerede har været der forbi:

http://airasiareviews.blogspot.com/2009/03/air-asia-safety-record-review.html

http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?threadID=1136018

http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g298570-i7008-k4199987-Air_Asia_Safety-Kuala_Lumpur_Wilayah_Persekutuan.html

http://blog.airasia.com/index.php/title-5

Du har ret – det er lidt splittet hvad folk mener og jeg kan desværre ikke give dig en første hånds beretning, da jeg aldrig har fløjet med dem selv og jeg kender heller ikke nogen piloter der flyver for selskabet. Uden at det skal lyde diskriminerende, så må du gøre op med dig selv om du ønsker at benytte de selskaber der eksisterer i den del af verden… man kan jo sige at du bliver nød til det, da der ikke rigtig er nogen alternativer til at rejse med fly medmindre at du har RIGTIG god tid. Så jo, du bliver nok nød til at gå på en form for kompromis, hvis du forventer “Lufthansa” standard.

Jeg vil sige det sådan her… jeg har ikke været i stand til at finde noget i min research der får alarm klokkerne til at ringe. Jeg tror at såfremt du booker med dem, så sæt forventningerne til service lav – så kan du kun blive overrasket og rent sikkerhedsmæssigt, så er min vurdering at du nok skal komme sikkert fra A- B selvom jeg naturligvis ikke kan udstede nogen form for garantier.

Rigtig god tur!

På vegne af spørg piloten,

Søren,

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top