skip to Main Content

Flyskræk

Q: jeg lider rigtig meget af flyskræk, jeg skal ud at flyve til Mallorca med et tysk rejseselskab der kalder deres fly for TUI fly, som også er en Boeing 700 -732, mener jeg det hedder, de siger det er under Lufthansa, og er meget sikkert, jeg er bare SÅ bange for at vi kommer til at flyve i tordenvejr og dermed risiko for at styrte ned ligesom det franske fly der styrtede ned dengang efter de fløj i tordenvejr, jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, da jeg er så bange.

A: TUIfly er en af Europas største rejsearrangører. Lige et par fakta til dem for at du ikke skal føle, at det er et eller andet tilfældigt selskab, som du ikke kan have tillid til. De er det tredie største selskab i Tyskland, kun overgået af Lufthansa, som de største, og derefter Air Berlin. De har for nyligt dannet partnerskab med Air Berlin om at operere på ferie destinationer. TUIfly flyver flytypen Boeing 737 i forskellige variationer. Jeg har selv tidligere arbejdet for et firma, der fløj på kontrakt for TUIfly – også flytypen Boeing 737. Så er fakta på plads.

Du refererer til Air France ulykken som udslagsgivende for din flyangst og angst for at flyve i tordenvejr. Det er ikke normal procedure at flyve ind i et tordenvejr – i hvert fald ikke et tordenvejr af den størrelse. Der kan være situationer, hvor det ikke rent praktisk er muligt at gøre andet, men så er situationen analyseret og vurderet til at være sikker. Det kan f.eks. være under en anflyvning, hvor der i et større område over lufthavnen er uvejr. Men der flyves ikke direkte ind i CB’er, som er de kraftige tordenskyer. De er farlige og bliver derfor 100% undgået. Det var desværre ikke tilfældet ved Air France ulykken og derfor det tragiske udfald. Ulykken kunne være undgået.

Jeg har selv prøvet at flyve i nærheden og i tordenvejr. Bare fordi man flyver i tordenvejr, betyder det ikke at flyvemaskinen styrter ned. Det er passeret en enkelt gang, at jeg er blevet ramt af et lyn under en anflyvning, og flyvemaskinen tog absolut ingen skade af det. Flyvemaskinen bliver dog efter hver kontakt med lyn undersøgt af firmaets teknikere. Til formålet at flyve i dårligt vejr, er flyvemaskinen udstyret med vejrradar, hvor man kan se koncentrationen af vand i skyen og dermed også lokalisere, hvor den største og farlige aktivitet i skyen er. Med sådan et udstyr ombord kan det nemt lade sig gøre at navigere i dårligt vejr. Og dette udstyr har alle flyvemaskiner i kommerciel flyvning ombord.

Jeg håber, min forklaring har givet dig lidt indsigt i, hvilke midler der er til rådighed for, at gøre flyvning i tordenvejr til en sikker ting. Det er ok, at du føler, det er lidt ubehageligt, men du har ingen grund til at være bange for at flyve i tordenvejr. Normalt vil du slet ikke komme til at flyve ind i det, da piloterne vælger at flyve uden om. God tur.

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top