skip to Main Content

Flybrændstof

Q: Hej.
Jeg kan forstå at brændstoffet til fly kommer i tønder – men hvor meget brændstof indeholder en tønde? På forhånd tak.

A: Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt afsløre med det samme, at langt størstedelen af brændstof til almindelig civilt luftfart, kommer fra lastbiler bygget til formålet. Det ville simpelthen være utroligt besværligt at transportere det i ”små” tønder.

Når det så er sagt, har jeg personligt benyttet en tønde med 200 liter til et faldskærms stævne for længe siden, da den flyveplads vi fløj fra, ikke havde et tank anlæg. Den metode benytter man helt sikkert mange steder i verden, hvor der ikke er mulighed for at have hverken tank anlæg eller lastbiler med brændstof tilgængelig. Jeg er også sikker på at militæret benytter sig af brændstof transport i tønder, når det er nødvendigt.

Et hurtigt check af hvad vi normalt kan kalde for en ”tønde” olie, er på 158 liter, når vi i daglig tale, snakker om rå olie. Ud af det kommer der så en masse produkter, heraf ca 35% fly brændstof, som for øvrigt også er både diesel og fyringsolie, som alle sammen går under navnet ”Petroleum”. Forskellen er at petroleum til fly er renere og har en højere temperatur når det bliver brændt, hvor almindelig diesel til biler er ca 75% petroleum, en smule svovl indhold og smøremiddel.

Med venlig hilsen

og på vegne af Spørg-piloten.
Jens Martin Christsensen

Kommentarer

kommentarer

This Post Has One Comment

  1. Sidste år fløj jeg hjem fra Frankrig med en 737. Før vi var helt oppe i normal flyvehøjde, men efter at motorerne var gået ned i hastighed, opstod en kraftig skurrende lyd som jeg og flere andre passagerer (kunne jeg fornemme) var noget utrygge ved. Jeg husker ikke hvor længe det stod på, men i hvert fald i adskillige minutter. Formentlig fadede det ud efterhånden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top