Q: Vi fik en skræmmende oplevelse på vores tur fra Rom til Kbh. Landingsstellet var slået…

Et fly, der skal op i en højde på 10 – 13 km. Hvilken grad er dens opstigning og over hvor mange km er den om at nå den højde?
Q: Et fly, der skal op i en højde på 10 – 13 km. Hvilken grad er dens opstigning og over hvor mange km er den om at nå den højde?
A: For nu at begynde med begyndelsen, et fly holder ikke en konstant hastighed eller konstant rate of climb. Man begynder med et startløb og har f. eks en letningshastighed på 135 kt. Det vil formentlig give en rate of climb på 2500 ft/min. Når man har nået sikker højde, har fået hjulene op, fået flaps taget ind, så er hastigheden steget til omkring 210 kt og rate of climb reduceret til måske 2000 ft/min. Sådan går det fremad og opad, med stigende fart og lavere rate of climb.
Måske har Air Traffic Control nogle begrænsninger på højde eller fart eller routing. Så der kan være mange forhindringer undervejs. Slut rate of climb i 40.000 fod vil formentlig være omkring 500 ft/min. Men det er afhængig af flyets vægt på det tidspunkt. Alle tal er retvisende men ikke eksakte, valgt for eksemplets skyld.
Du vil hvis du har adgang til Flightradar 24.com kunne følge med i hvordan tallene ændrer sig hele tiden.
Vi antager at dette fly skal op i 13 km. Højde, hvilket tager omkring 35 minutter og der vil være tilbagelagt en cirka distance på omkring 150 kilometer.
Nu har du så de 2 kateter og Pythagoras lader dig så let finde hypotenusen c.
Herefter er det rendyrket trigonometri ved hjælp af sinus relationer eller cosinus relation. Hvorefter summen af trekantens vinkler skal være 180 gr.
Men du skal være opmærksom på, at det så er den gennemsnitlige rate of climb du får, og ikke den etapevise.
Håber du blev klogere.
På vegne af og med venlig hilsen
Spørg Piloten
This Post Has 0 Comments