Nu skal vi ikke gøre os kloge på, hvordan det specifikt forholder sig for din…

Er det svært at have et familieliv, når man er ude og rejse så meget? Hvilke konsekvenser har det?
Q: Er det svært at have et familieliv, når man er ude og rejse så meget? Hvilke konsekvenser har det?
A: Det spørgsmål tror jeg mange piloter stiller sig selv. Både før vi stifter familie og mens vi har familie. Dem som ikke klarer at holde fast i familien, spørger nok sig selv om pilot-jobbet er grunden til at ægteskabet gik i opløsning.
For mit eget vedkommende, er jeg i første fase. Jeg har ingen familie, hvilket gør, at mine begrænsninger for at søge job i udlandet ikke er så store.
Mit nuværende job består i at flyve ud og hjem hver dag, endda fra Danmark. Jeg flyver ud om morgenen, og er hjemme til normal tid. Det er det vi i branchen kalder “short haul”. Så jeg rejser meget, men kommer hjem hver dag. Til gengæld bestemmer jeg ikke selv om jeg har fri til jul, nytår, i weekender eller på fødselsdage. Jeg kan selvfølgelig lægge en forespørgsmål ind på specifikke dage, og så håbe at jeg får fri. Hertil må man så som person og pilot vurdere, om man vil blive i sådan et job resten af karrieren. Det er måske ensformigt, og for mange er det ikke det pilotdrømmen går ud på. For rigtig mange aspiranter, er drømmen om at komme ud og opleve verden, bo på lækre hoteller og nyde solen – dét som motiverer dem til at tage pilotuddannelsen. Så det er ofte et spørgsmål om personlige karrieremål sat overfor familieliv.
Er man long haul pilot tilbringer man typisk ca halvdelen af året ude et sted i verden. Der skal kæmpes med jetlag og lange flyveture, men ellers er det min opfattelse at det er en ret afslappet livsstil. Her bliver familielivet måske for alvor sat på prøve, for piloten kan af gode grunde ikke deltage i det daglige ræs. For nogen familier fungerer det sikkert vældig godt at leve på den måde, forudsat at piloten forstår at sørge for at være “hjemme” og ikke mindst oplagt når han/ hun kommer hjem efter et long haul sling.
For mange piloter er det nødvendigt at flytte udenlands for at finde et godt arbejde som pilot. Nogen får overtalt familien til at tage med og andre må starte en pendler tilværelse. At være pilot kan stadig være et godt job, men når man skal finansiere pendling, dobbelt husførelse og måske også afdrage på pilotlånet – ja så er det ikke fordi man har råd til de helt store armbevægelser.
Det er svært at få skudt gang i pilotkarrieren, men jeg funderer på om det mon er endnu sværere at finde en partner som accepterer at man “går til pilot”.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Jacob
This Post Has 0 Comments