skip to Main Content

Coronakrisen og luftfart

Coronakrisen rammer som bekendt luftfarten hårdt. I den sammenhæng faldt jeg over en artikel på tv2, hvor en pilot fra Jet Time udtalte sig. Han siger, at denne krise er særlig vanskelig for piloter, fordi man ikke har en udvej som normalt – eksempel finde job i udlandet – idet problemet er globalt og har ramt alle selskaber på den ene eller anden måde. Derfor har jeg 3 spørgsmål:

1. Konkurrence:
Ud fra en styrmands perspektiv. Betyder krisen, at konkurrencen om pilotjobs nærmest er helt uoverskuelig lige nu, særligt, hvis mange senior piloter og kaptajner også er blevet ledige, men har en stor erfarings fordel?

Det der betyder mest lige nu i forhold til at få et job er netværk. Det er ikke altid en fordel at man har rigtig mange timer eller solid erfaring et sted. Spørgsmålet er om ens erfaring er relevant for den nye arbejdsgiver og dernæst er spørgsmålet om man (som pilot) kan omstille sig til det nye selskabs procedurer, når man nu i årevis har været et andet sted. Generelt har branchen svinget som en sinus kurve med ca 7 års udsving mellem op og ned perioderne. Det er der lavet om på denne gang – det vi oplever lige nu er ikke bare en lille nedgang – det er et lodret fald. Ingen ved med sikkerhed hvormange erfarne piloter der er uden job lige nu, men vores bud er at ca. 10.000 piloter med erfaring er arbejdsløse i Europa lige nu. Såfremt Airfrance og KLM skal skære ned med ca 20% vil det desværre tilføre endnu flere til det kedelige tal.
Er man nyuddannet er der (måske) stadig jobs at få, men det vil ikke være særlig gode jobs. Det kan f.eks. være faldskærmsflyvning eller instruktør jobs. Jobs erfarne piloter ikke ligefrem står i kø for at tage. Særligt de piloter som har været i selskaber som Virgin, Lufthansa, Finnair, SAS mm har fået sig et kæmpe chok fordi deres stilling ellers var betragtet som stort set sikker. De piloter her nærmest med garanti følt at deres karriere var sikker og måske etableret sig efter indtægtsforholdene de havde. Desværre bliver det svært, selv hvis de kan finde job, at finde noget som bare kommer i nærheden af de forhold de havde før Covid-19.

2. Medical under Corona:
Hvis man har anmærkninger i sin Medical 1, som altså ikke er det mest gængse i form af brug af f.eks. briller, men lad od sige noget andet, som begrænser pilotens ansvar i cockpittet. Betyder en ikke-pletfri Medical så, at man kan forvente en plads helt bagerst i jobkøen i disse tider?

Såfremt man bruger briller eller høreapparat er det ikke noget der, efter vores mening, påvirker ens jobchancer. Undtagelsen er måske hvis man søger job i Asien. Har har medical checket ry for at være meget grundigt og det er ikke uhørt at folk er blevet kasseret fordi de havde en lille skavank som i Europa ikke ville give problemer. Men i Europæisk luftfart er en ikke-pletfri medical ikke noget der betyder det helt store, hvis det f.eks. handler om brug af briller. Dog vil vi mene at hvis man IKKE har erfaring – altså hvis man står som nyuddannet og har en anmærkning som f.eks. en OML restriktion (kan give restriktion om at man ikke kan flyve med en anden pilot med en OML og ikke med en der er fyldt 60 år), så kan det være endnu sværere at få det første job.

3. Pilotelever:
Hvad vil jeres råd være til elever, som er undervejs i deres integrerede uddannelse, og måske allerede har betalt store dele af forløbet? De må virkelig være bekymrede for situationen, når de bliver færdige snart. Der er en lille milliongæld der står og venter også.

Vi bliver kontaktet i stor stil af nyuddannede og af integrerede piloter under uddannelse. En af de ting vi lige har startet op er mindre netværksgrupper for piloter. Formålet med disse små grupper er at piloterne laver en masse øvelser sammen og at de hjælper til med at holde hinanden skarpe. En gang om måneden laver vi så en workshop, hvor vi tager forskellige emner op. Lige nu er der ekstremt få jobs for nyuddannede, så det handler mest om at bruge tiden til at dygtiggøre sige og dernæst om at man er klar til når markedet åbner op igen. Hvis man har råd og mulighed for det, vil en flyve tur i en C172 eller P28 være en god idé. Vi anbefaler at piloterne finder sammen og at de flyver “bagsæde ture” med hinanden. Desværre har det altid været sådan at det at komme i det første job har været svært. Flyveskolerne er gode til at fortælle om alle success historierne, men der er mange skæbner der aldrig bliver talt om. Men så igen. Hvem har modet til at stille sig op og fortælle “ja, jeg måtte så give op og blev aldrig pilot”. Den person er måske flov eller ønsker mest af alt at glemme alt om projekt pilot. Når man først er blevet pilot er der desværre meget få man kan få hjælp af til at komme videre. Det handler tit om at man mangler at få lært helt basale evner såsom at skrive en god ansøgning, præsentere sig selv, networke etc. Lige nu er der desværre også mange piloter som har risici for at få mentale problemer. Depression og tab af motivation f.eks. Mentale problemer er lidt tabu for mange piloter – men desværre har Covid-19 bragt mange piloter, både de nyuddannede og de erfarne, i knæ. At være der for ny-uddannede såvel som erfarne piloter er blandt andet noget af de vi meget gerne vil prøve at hjælpe til med.

/ Spørg Piloten

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top