Som udgangspunkt er der intet til hindring for, at du kan gennemføre en pilot-uddannelse med…
Askesky – hvad nu?
Q: For få dage siden hørte og så vi om askeskyen hele tiden. Nu hører man ikke mere noget.
Hvad sker der? Vulkanen er der jo stadig. Hvad gør man for flysikkerheden i forhold til askeskyer nu?
A: Der er kommet nogle retningsliner, som selskaberne i lignende situationer skal følge. Det er et nyt sæt spilleregler, som er blevet skrevet, da der før ikke var noget, som man kunne forholde sig til. Derfor også denne noget overdrevne nedlukning af luftrummene.
Det “komiske” var, at lande med grænse op af hinanden kunne have forskellige tilstande. F.eks. havde et land flyveforbud, og i et andet var det tilladt at flyve. Og med grænse lige op af hinanden er det jo lidt underligt, at man i et land må flyve og i et andet ikke. Der er nu i stedet for blevet inddelt nogle zoner, som kan ændre status efter mængden af askekoncentration. Hvis en flyvemaskine flyver i en tilladt kontamineret zone, hvor der findes aske, skal den tjekkes med hyppigere interval, end hvis den flyver i en “ren” zone.
This Post Has 0 Comments