skip to Main Content

Arbejdstider og fritid

Q: Jeg står og er faktisk kommet ind på en anden uddannelse end lige pilot, men tvivlen er begyndt at komme mig tilgode.
Lige nu har jeg faktisk mest af alt lyst til at sige pænt nej tak til uddannelsen, tage et fritidsjob og spare de famøse 200.000 sammen for at udleve min 1.prioritet.
Jeg møder meget modstand på min vej. Der bliver oftest fortalt man nærmest aldrig har noget fritid, og familie, børn og kone er nærmest umuligt at få til at gå op i en højere enhed?
Kan du forklare lidt om arbejdstiderne og hvordan det ligger med sådan noget?

A: Arbejdstiderne er meget afhængige af hvilken form for flyvning man laver, men er normalt maksimum 13 timer per dag, men kan forlænges op til 15 timer. Der findes mange forskellige modeller for arbejdsrotationer. Nogen ender altid hjemme efter hver arbejdsdag. Andre er på stop rundt omkring i Europa, mens long haul har stops langt væk hjemmefra og man flyver gennem natten med de dertilhørende negative konsekvenser. De ture, som har overnatninger langt væk hjemmefra, besværliggør desuden kommunikationen med hjemmefronten på grund af tidsforskellen, som i øvrigt også giver dig jetlag og søvnbesvær.

Angående fridage er det også meget forskelligt. Her kommer det an på hvad dit firma tilbyder dig. Minimum er 96 fridage om året + ferie. Ferie er også afhængig af, hvad dit firma giver dig.

Kan det lade sig gøre? Ja, det kan det, men det kræver tålmodighed og forståelse fra familien. Du har ikke automatisk fri, hver gang der er en højtid eller en rund fødselsdag, der skal fejres, og fri i weekenden er ikke noget, du skal regne med. Fleksibilitet er noget af det vigtigste, som du skal bringe med dig, da planændringer ikke er usandsynlige.

Hvis det alt sammen er noget, der skræmmer dig, så er det ikke den rette branche for dig. Hvis du derimod ikke kunne drømme om, at dit liv er fast planlagt indtil du stiller dine sko, og ikke har noget imod, at du ikke kan planlægge langt frem, så skal du bare kaste dig ud i det – hvis ikke lige det var for alle de andre negative ting…

Det er en usikker branche med hensyn til jobsikkerhed, da flyvebranchen er enormt påvirket af økonomiske ændringer i erhvervslivet. Er der lavkonjunktur flyver forretningsfolkene ikke lige så meget, da ordrebøgerne er tomme og privatpersoner skærer ned på ferien og flyver ikke sydpå. Alt sammen noget der giver færre arbejdspladser i rejsebranchen.

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top