skip to Main Content

Kedelige langdistancer mm.

Q: Jeg er 15 år og har altid gerne ville være pilot. Jeg bruger meget af min tid på at spille FSX, og det synes jeg er rigtig sjovt! Jeg er bare begyndt at tænke på, om pilot jobbet ikke bliver kedeligt i længden. Det er jo meget det samme, man laver. Jeg ved godt, at der er nye lufthavne, forskelligt og udfordrende vejr osv. Men f.eks. en langdistancepilot der skal flyve i 12 timer i streg, må da kede sig lidt? Hvad må man lave som pilot (f.eks. tale med den anden pilot, sove, læse mm.)? Hvis man ingenting må, og man bare skal dreje nogle knapper og tale med nogle mennesker over en radio i flere timer, så tror jeg ikke, det er noget for mig. Trods min skepsis er det stadig mit drømmejob 😀

A: De primære opgaver er selvfølgelig at flyve flyvemaskinen og kommunikere med ATC (Air Traffic Control). Fra push back og indtil du når rejseflyvehøjden, og igen fra når man forlader rejseflyvehøjden til ankomst ved gaten, er de tidspunkter, hvor arbejdsbelastningen er højest på en normal flyvetur. Derfor er dette heller ikke tidspunktet for privat sludder og sladder. Men når man har nået rejseflyvehøjden, er arbejdsbelastningen ikke så høj, og det er muligt at foretage sig forskellige ting, som f.eks. at skrive svar til spørgelystne hjemmesidelæsere, hvis man samtidig er i stand til at koncentrere sig om de vigtige opgaver – flyve flyvemaskinen, navigere og snakke radio (aviate, navigate, communicate).

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 2 Comments

  1. Det skal også siges at der på lange flyvninger er et såkaldt “relief crew” bestående af en pilot og førsteofficer som overtager flyet efter takeoff og overlader det til det “rigtige” crew igen inden landing. På den måde kan piloterne få lidt søvn 🙂

    1. Ja og nej… Det er ikke alle selskaber som benytter sig af cruise relief piloter hvis det ikke er lovmæssigt nødvendigt på ruten. Det er ikke umuligt at flyve fra f.eks. Frankfurt til San Francisco – en ca 10 en halv timers flyvetur – med kun 2 piloter. Det er den maksimale arbejdstid der bestemmer hvornår det bliver til et lovkrav. Og det er heller ikke altid at der er dobbelt crew. Oftest er der kun 1 ekstra pilot med som normalt er en First Officer med “venstre side kvalifikation” så han kan sidde i Kaptajnens sæde mens denne hviler.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top