Q: Jeg var ude og flyve med en Airbus 320 og da vi skulle til…
Airbus lyd under taxiing / (wuuw-wuuw)
Hej piloter.
Fedt site i har lavet og dejligt man kan spørge omkring ting man har undret sig over.
Jeg har forhørt hos mekaniker og fly-venner men ingen har kunne svare på mit spørgsmål.
Jeg har gentagende gange oplevet at Airbus laver en sjov lyd når man taxi’er til og fra gaten.
Jeg har hørt flere forskellige mulige bud, hydralik, bremser, cargo burer som efterspændes osv.
Men ville gerne høre jeres bud.
Jeg har fundet et klip på youtube hvor i kan høre lyden ved 6:35
Håber i kan hjælpe mig.
Mvh Casper
A: Hej Casper.
Det korte svar er, at lyden kommer fra Airbussens PTU, Power Transfer Unit. PTU’en laver en self test et kort stykke tid efter motor start. Den muliggør tryk mellem det “grønne” og “gule” hydrauliksystem, eller rettere mellem det højre og venstre system. PTU’en gør således, at vi ved motorfejl eller anden fejl stadig har alle tre hydrauliksystemer. PTU’en kan tændes og slukkes fra cockpittet, og træder automatisk i kraft hvis hydrauliktrykforskellen overstiger 500 psi. Normalt tryk er 3000 psi i de tre systemer.
I disse brændstofbesparende tider taxier vi ofte ind og ud på blot en motor. PTU logikken træder således først i kraft, når flyet registrerer, at vi vil starte motor nummer to. Da motorerne faktisk leverer hydraulikkraft helt ned på 4% N2 omdrejninger, vil lyden ofte være der, når alle passagererne står op og er på vej ud. Det er en helt normal lyd, og der er intet i vejen med flyvemaskinen. Personligt slukker jeg ofte for PTU’en, dels for at spare på materiellet, dels for at spare passagererne for lyden af, af en eller anden er i færd med at save flyet midt over…
Med venlig hilsen
Jakob Lønstrup
This Post Has 0 Comments