skip to Main Content

Subpart Q – længden på en arbejdsdag

Q: Jeg er lastvogns chauffør og kunne godt tænke mig at vide hvor lang tid en pilot må arbejde i træk ?

A: Det er en meget indviklet lovgivning, som ikke er helt nem at holde styr på. Som EU angiver er reglerne for maksimum som følgende:

190 arbejdstimer på 28 af hinanden følgende dage.

60 arbejdstimer på 7 af hinanden følgende dage.

En normal arbejdsdag må ikke overskride 13 timer. Arbejdsdage på 13 timer er ikke unormale. Der kan gives tilladelse til at overskride de 13 timer med 1 ekstra time. I ekstra ordinære tilfælde kan arbejdsdagen forlænges med op til 3 timer, så den i alt er på 16 timer.

Dertil kommer en masse restriktioner for, hvornår arbejdsdagen/natten påbegyndes og hvor mange landinger der foretages og hvor mange tidszoner man flyver igennem. Dette bliver dog meget indviklet, og jeg vælger ikke at komme nærmere ind på det her. I min blogroll har jeg indsat et link til den lovgivning, som omhandler dette emne. Den kaldes også for Subpart Q, og er et meget diskuteret dokument blandt ansatte i luftfarten.

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 2 Comments

    1. Nu er der forskel på søvn og hvile. Nogen kan klare sig på 6 timer søvn andre har brug for 8 timer søvn eller mere for at være frisk. I praksis kan det være svært at kontrollere og i høj grad er man som arbejdsgiver nød til at stole på professionalismen hos folk, når det kommer til søvn. Når du som pilot har hviletid, er det vigtigt at du ikke er pålagt nogen tjenestepligt. Der ud over kan der være krav til hvilested. Hvor lang tid du som minimum skal have af hvile, hænger sammen med hvilken duty du har haft eller skal udføre. 11- 12 timer vil ofte være “normalt”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top