Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Optankning
Q: Hvor lang tid tager det gennemsnitligt for et passagerfly at tanke op?
A: Tak for spørgsmålet. Det er naturligvis afhængigt af, hvor meget brændstof, der skal tankes på. Lige lidt baggrundsinformation. I flyvemaskiner vurderes brændstofmængden altid ud fra masse og ikke volumen. På grund af de store temperatur forskelle, og de relativt store mængder, vil brændstoffet udvide sig og trække sig sammen under forskellig temperaturpåvirkning. Til gengæld vil massen/vægten altid være den samme, forudtaget af flyet ikke bruger noget.
En tankvogn eller en fast pumpeinstallation leverer typisk omkring 900 l i minuttet, og med en massefylde ved 15 grader på 0.79 for Jet A1 dermed ca. 700 kg/min. En typisk mellemstor maskine som B737/MD80 eller A320 kan tage omkring 20 tons fuel, mens en typisk fuel load på europæiske mellemdistance ruter er omkring 6-7000 kg. Det vil således tage omkring 10 minutter at tanke.
En langdistancemaskine som Boeing B747 kan medtage lige under 200 tons fuel. Her bruges der oftest flere pumper. Alligevel er det en langvarig proces. Jeg har ikke et præcist tal, men har selv oplevet, at parkere ved siden af en B747-400 i London Heathrow, der netop begyndte at tanke, da vi ankom. Da vi 45 minutter senere blev bugseret ud fra gaten, var den stadig i gang med at tanke! Med to pumper på venstre vinge! Til gengæld var afstanden fra jorden op til vingespidsen reduceret med et par meter.
(postet af Anders på vegne af Jakob)
Vil det sige at en B747 bære ca 60 t i hver vinge ved take off?