Selvfølgelig afhænger svaret af hvilken helikoptertype vi taler om, men for en større helikopter f.eks.…
Klar luft turbulens
Q: Jeg skal snarest en tur til Malaga med Norwegian Air shuttle. Jeg lider desværre af flyangst og har modtaget hjælp i form af hypnose. Jeg er dog stadig bekymret for om det nu virker når jeg sidder i flyet. Jeg har hørt om klar luft som en slags særlig farlig tilstand et fly kan blive udsat for da det ikke er altid at piloten er forberedt på dette, og at det ikke kan ses på radaren. Hvor stor fare er der egentlig ved dette? Hvordan handler piloten på det, hvis det opstår?
A: Du omtaler klar luft som farligt, jeg tror du har fået blandet et par begreber sammen. Jeg er sikker på, at du har hørt om klar luft turbulens. Som du selv rigtigt skriver, kan man ikke se det på sine instrumenter. Derimod kan meteorologer analysere vind og temperatur ændringer i atmosfæren og på den måde advare piloter ved at udsende disse informationer. Før enhver flyvning tjekker man vejret langs den planlagte flyrute, og det er her, meteorologernes forudsigelser bliver benyttet. De kan dog ikke forudsige alt i deres analyser, og vores atmosfære følger heller ikke altid de forudsagte modeller, så derfor kan man flyve ind i et område med turbulens, uden man har kunnet forudse det. Når man er havnet i et område med turbulens, kan man reducere hastigheden, dette gør at turbulensen føles mindre voldsom. Derudover kan man spørge de andre flyvemaskiner, der flyver foran en, om de også oplever turbulensen. Måske flyver nogen i andre højder og rapporterer ingen turbulens. Så kan man bede om at skifte højde og dermed forlade området med turbulens.
This Post Has 0 Comments