skip to Main Content

Flyvehastighed, med/modvind og brændstof i tank

Q: Hej 🙂 Jeg har valgt flytrafik som emne til min matematik eksamen og har nogle spørgsmål i den forbindelse.
1.Hvad er jeres generelle flyvehastighed?
1a. Sætter i hastigheden op/ned i henholdsvis mod/medvind?
2.Hvor meget brændstof bruges der til at lette, i luften og til landing?
2a. Hvor mange L. brændstof kan tanken indeholde eller hvad er rumfanget af tanken?
Mvh Rebecca
På forhånd tak

A: Hej Rebecca.

Tak for din mail. Både flyvning og matematik er jo to spændende emner, så det glæder mig at du har valgt dette til din eksamen. Det vil vi naturligvis gerne hjælpe dig lidt med.

Flyvemaskiner er jo en alsidig størrelse. De findes i forskellige størrelser og typer. Der findes derfor ikke et generelt svar på dine spørgsmål. Jeg vil derfor besvare dine spørgsmål ud fra “min” flyvemaskine, Airbus A320. Det er en typisk mellemdistancemaskine, der medbringer 180 passagerer. Den er sammen med konkurrentens bud, Boeing B737, en typisk flyvemaskine, du vil se i europæiske lufthavne.

1) flyvehastighed er en kompliceret størrelse. Den hastighed, som kaptajnen fortæller til passagerene er hastigheden over jorden, kaldet ground speed. På A320 flyver vi typisk 450 knob ved 0.78 Mach. 0.78 Mach er 78% af lydens hastighed, og 450 knob er True Airspeed, altså vores aktuelle hastighed gennem luften. Uden vind er true airspeed det samme som ground speed, og i dette tilfælde 835 km/t.

1a) Ja. I medvind sænker vi ofte Machnummeret betragteligt, og dermed true airspeed. Medvinden giver så et skub, der gør at vi kan holde ground speed, altså hastighed over jorden, på 835 km/t eller højere.

På samme måde flyver vi en anelse hurtigere ved kraftig modvind. Dog har vi ikke helt det samme råderum, da vi naturligvis ikke må flyve hurtigere end flyets konstruktionsmæssige begrænsninger. Derfor planlægger vi oftest flyveruten væk fra de kraftigste modvinde.

2) Det kommer helt an på flyvningen længde. Som tommelfingerregel bruger vi på ovennævnte typer omkring 2000 kg brændstof i timen. Vi bruger naturligvis meget mere når vi letter, og motorerne yder mest. Til gengæld sparer vi så noget under anflyvning og landing.

3) flybrændstof er altid angivet i masse fremfor volumen. Dette på grund af de store temperatursvingninger, som får brændstoffet til at udvide eller trække sig sammen. Da den kemiske potentielle energi i et kg flybrændstof er konstant, men variabel i en liter, bruger vi masse som enhed.

Min Airbus kan medbringe 20.000 kg brændstof. Rumfanget af tanken (som består af fem tanke; to i hver vinge, og en centertank i flykroppen) kan du relativt nemt beregne. Flybrændstof har en masefylde på 0,799 kg/l ved 15 grader C. Så 25.000 l! Det lyder af meget. Til sammenligning kan alletiders smukkeste flyvemaskine, Boeing B747, medbringe 240.000 l eller knap 200 tons. Alene i tankene i Jumbojettens haleplan kan være 15.000 kg, altså næsten det samme som i “min” A320 i alt!

Jeg håber du kan bruge svarene, eller er du meget velkommen til at kontakte os igen.
Held og lykke med eksamen.
På vegne af Spørg Piloten
Med venlig hilsen
Jakob




Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top