skip to Main Content

Go Around

Q: Den 26. marts i år fløj jeg med Ryanair til Alicante (Spanien).
Flyet lagde an til landing og næsehjulet var tæt på jorden (nogle sagde, at næsehjulet rørte jorden), pludselig retter piloten flyet op igen – og vælger at gå op i luften igen. Det var meget ubehageligt, for det virkede som om det tog lang tid, at få flyet op i luften igen.
Hvor tæt på en landing kan et fly være og så alligevel gå sikkert op igen?
Hvad er risikoen, er det farligt?

A: En go around som er det vi kalder det, du beskriver, er en afbrudt anflyvning/landing. Det er en normal manøvre og er ufarligt. Der kan være mange grunde til at lave en go around.

Disse grunde kunne være, men begrænser sig ikke til: en blokeret landingsbane, manglende landingstilladelse, hvis man i dårlig sigt mister kontakten med banen, for kort separation mellem flyvemaskiner, vejrlige årsager som feks wind shear (skiftende vindretninger), hvis man lander for langt inde på banen uden for det dedikerede område, hvis man flyver for hurtigt/langsomt, hvis man ikke har den rigtige landings konfiguration landingshjul eller flaps.
Der kan være mange flere grunde, og det det i bund og grund handler om er, at landingen ikke kan gennemføres sikkert og man vælger derfor at afbryde anflyvningen og prøve igen.
En go around kan gennemføres selvom man er landet, såfremt flyets reversere ikke er blevet benyttet.

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top