Som udgangspunkt er der intet til hindring for, at du kan gennemføre en pilot-uddannelse med…
Birdstrike – flyvemaskine ramt af fugle
Q: Kære spørg piloten.
Først og fremmest vil jeg lige rose denne hjemme side. Jeg arbejder til hverdag i En lufthavn og møder derfor tit passagerer der er nervøse for at flyve. Synes ofte det fordi de er uforstående overfor, hvordan en maskine af metal overhovedet kan holde sig i luften! Derfor synes jeg det er genialt med en hjemme side, hvor man kan henvende sig direkte til nogle professionelle!
Jeg flyver selv ofte, og er egentlig ikke som sådan bange for at flyve, men… Jeg bryder mig ikke særlig meget om at lette. Tænker tit at der er 50/50 chance for vi ikke kommer rigtigt op, eller at opleve et såkaldt “birdstrike”. Hvordan fungere det egentlig når i letter? Og hvad kan man gøre for at undgå “birdstrike”?
Mvh Elina
A: Hej Elina.
Tak for din ros, og interesse i Spørg Piloten.
Et birdstrike er en meget alvorlig sag. I værste tilfælge kan det forsage motorstop og nødlanding. (US Airways i Hudson river) Heldigvis går det sjældent så galt.
Der bliver gjort meget for at undgå birdstrikes. F.eks holdes græsset kort på de store græsområder der omgiver landingsbanerne, alene af den grund at fugle ofte gemmer sig i højt græs.
Der er ansat personale til at holde fuglebestanden nede (jægere) og nogle steder har man falkonerer til at holde småfugle væk fra kritiskte flyveområder.
Via radioen får vi også information fra andre piloter samt kontroltårnet om fugleaktivitet i området, noget man altid skal være opmærksom på.
Når det nu er sagt, så sker der stadigvæk birdstrikes. Men man skal huske at en jetmotor der producerer over 25000 pounds/thrust (fremdrift) ikke nødvendigvis stopper med at virke hvis man får et birdstrike. Moteren vil stadig producere thrust, dog vil man altid lande igen for at gøre motoren ren for fuglerester og tjekke for eventuelle skader.
Sikkerheden er selvfølgelig altid prioritet nummer 1, og hvis man har fået et birdstrike, eller på anden måde skade på flyet, vil man afbryde turen og få flyet tjekket.
Det kan lyde lidt barsk, men det er en del af hverdagen og selvom der er mange tiltag for at undgå birdstrikes, så sker det alligevel.
Her er en Youtube video der viser et birdstrike hvor man også hører snakken mellem piloterne og air traffic control.
Og her er en video der viser hvordan motorerne bliver testet før de kan blive godkendt til kommerciel brug.
Med venlig hilsen,
Per Munk Gellert
This Post Has 0 Comments